פרוטוקול מסירת דירה

מהו פרוטוקול מסירת דירה? מדוע הקבלן שלכם עורך שני פרוטוקולים נפרדים ומה המשמעות שלהם? מה חשוב לדעת על הפרוטוקול הזה ועל האופן בו אתם צריכים להתנהל בו בזמן שאתם מקבלים את הדירה החדשה שלכם מהקבלן? על כך בשורות הבאות.

מהו פרוטוקול מסירת דירה?

כאשר אתם קונים מחשב לבית, אתם מקבלים למעשה מסמך המפרט את כל הרכיבים המותקנים במחשב: קופסת מחשב, לוח אם, זכרון פנימי, דיסק קשיח, כרטיס מסך, מסך, עכבר, מקלדת וכן הלאה. במעמד מסירת המחשב עליכם לחתום על המסמך כמעין עדות לכך שקיבלתם את כל מה שהייתם אמורים לקבל במסגרת העסקה.

פרוטוקול מסירת דירה הוא מסמך שמבוסס על אותו הקונספט. הפרוטוקול נערך בדרך כלל על ידי הקבלן עצמו והוא מפרט את הפרטים הכלליים על הדירה (מספר הזמנה, שם לקוח, מועד מסירה וכן הלאה) וכן את מצבה הפיזי של הדירה, המערכות, האביזרים, המתקנים והמפרט הטכני של הדירה.

למה נועד הפרוטוקול?

ככלל, ישנם שני סוגים של פרוטוקול מסירת דירה – פרוטוקול מסירה ראשוני ופרוטוקול מסירת חזקה. הפרוטוקול הראשוני מתבצע עוד במהלך השלבים הסופיים של הבנייה ונועד לאתר ליקויים שונים בתהליך הבנייה, על מנת שניתן יהיה לתקן אותם על פי הצורך לפני מסירת הדירה ללקוח. הפרוטוקול הסופי מתבצע ממש לפני מסירת המפתח ללקוח.

במעמד המעבר על הפרוטוקול, עובר הלקוח עם נציג הקבלן על כל הדירה ויחד הם בוחנים את מצב הדירה אל מול הפרוטוקול. בשלב זה מומלץ מאוד לציין על גבי הפרוטוקול כל הערה, כל ליקוי, כל תקלה וכל דבר שהלקוח רואה לנכון לציין. כמו כן, אל הבדיקה הזאת מומלץ להגיע עם מהנדס בניין או חברת בדק בית שמלווה את הלקוח ומבטיחה כי הבדיקה מצד הלקוח מבוצעת בצורה מקצועית ויסודית, וכי הוא לא מפספס אף ליקוי בנייה.

לא כל הקבלנים יאשרו לכם להגיע עם מהנדס בנייה או חברת בדק בית למעמד ביצוע פרוטוקול מסירת דירה, ולכן חשוב מאוד להסדיר את הנושא הזה כבר במעמד חתימת חוזה הרכישה של הדירה – קרי להתנות את הרכישה מלכתחילה בכך שהקבלן יאפשר ללקוח לעבור על הדירה בליווי גורם מקצועי כבר במעמד של עריכת פרוטוקול מסירת דירה.

האם מדובר במסמך מחייב ברמה המשפטית?

התשובה היא בהחלט כן. הקבלן למעשה עושה שימוש בפרוטוקול זה על מנת להגן על עצמו מפני לקוחות שיבואו ויידרשו דברים שאינם מגיעים להם או שנמסרו להם והם מכחישים את מסירתם ולכן חשוב לבחור בחברת בדק בית מחיר ששווה לשלם (למשל דלתות, חלונות וכן הלאה). יחד עם זאת, אם הקבלן אינו נוהג בתום לב או מגביל את יכולתו של הלקוח לבחון את הדברים לפני שהוא מאשר את הפרוטוקול הרי שהלקוח בהחלט יכול לטעון להטעיה ולבטל את מעמד הפרוטוקול, הכל במסגרת הליך משפטי כולל.