המדריך לבדיקת קרינה

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

אנחנו לא רואים אותם, לא שומעים אותם ולא מרגישים אותם אבל החלל סביבנו מלא בגלים אלקטרומגנטיים שעוברים לידינו, בתוכנו ודרכנו אל עבר היעד הבא שלהם. לגלים הללו לכשעצמם לא אמורה להיות השפעה כלשהי על בריאותנו, אלא שככל שאנו קרובים יותר למקור שמייצר את אותם גלים, כך אנו חשופים לסכנות הקרינה האלקטרומגנטית, ובאמצעות בדיקת קרינה אחת פשוטה אפשר לגלות בדיוק עד כמה הסביבה בה אנו חיים היא מסוכנת עבורנו.

המומחים לביצוע בדיקת קרינה

על פי הגדרתה המדעית קרינה אלקטרומגנטית היא הפרעה מחזורית בשדה החשמלי והמגנטי, המתפשטת במרחב. במילים פשוטות יותר, מדובר בקרינה הנובעת מפעילות חשמלית כלשהי, קרינה שבאה לידי ביטוי באמצעות גלים מחזוריים המתפשטים בחלל במהירות האור. למעשה כל מכשיר חשמלי מייצר קרינה אלקטרומגנטית וכל מכשיר חשמלי קטן יכול לייצר גלים אלקטרומגנטיים שיתפזרו במרחב הרחק מהמיקום הפיזי של אותו מכשיר חשמלי קטן. כך למשל, כאשר אתם מדליקים את האור בבית, נוצרת קרינה אלקטרומגנטית שיכולה להתפשט במרחב של השכונה כולה. עוצמת הזרם החשמלי של המכשיר החשמלי שממנו נובעים הגלים האלקטרומגנטיים היא שקובעת את המרחק שיעברו הגלים האלקטרומגנטיים לפני שידעכו.

מהי בדיקת קרינה ולמה היא נדרשת?

החלל בתוכו אנו חיים עמוס באינספור גלי רדיו וגלים אלקטרומגנטיים שמקיפים אותנו מכל עבר ואפילו עוברים דרכנו, דרך גופנו. העניין הוא שאת הגלים הללו אנחנו לא יכולים לראות, לא יכולים לשמוע ולא יכולים להרגיש ובכדי לזהות אותם בחלל עלינו להשתמש בכלים ייעודיים. רק לשם דוגמא, חוויית ההאזנה לרדיו ברכב מתאפשרת בזכות היכולת של אותם גלים אלקטרומגנטיים להתפזר בחלל שסביבנו ולהגיע למעשה לכל נקודה במרחב כך שלא משנה לאן ניסע עם הרכב, כל עוד לא נעמוד מאחורי מיסוך גדול כמו הר גבוה, נוכל לקלוט את תחנת הרדיו האהובה עלינו ברצף. אותם צלילים שאנו שומעים ברדיו הגיעו איכשהו לאנטנת הרדיו של הרכב, וזאת באמצעות גלים אלקטרומגנטיים.

בדיקת גלי קרינה אלטקרומגנטיים

ככלל, גלים אלקטרומגנטיים הם בלתי מזיקים לחלוטין וחשוב לדעת שבכל רגע נתון עוברים דרכנו אינספור גלים אלקטרומגנטיים, חלקם נמצאים בדרכם מנקודה לנקודה וחלקם מתפזרים בחלל שסביבנו ממקור שמפיק אותם ונמצא בקרבתנו. בפועל, גלים אלה חיים איתנו בסימביוזה מושלמת ואינם משפיעים על אורך או אורח חיינו. יחד עם זאת, כל זה נכון כאשר אנחנו נחשפים לגלי הרדיו בלבד. כאשר החשיפה היא גם לגורם שיצר את אותם גלים, דווקא כן קיימת סכנה של קרינה מסוכנת שיכולה להזיק לגופנו ולבריאותנו.

כך למשל, אם נחזור לאותם גלי רדיו המגיעים מתחנת הרדיו אל אנטנת הרדיו ברכב שלנו, הרי שהגלים המגיעים אל אזור הרכב אינם מזיקים לנו כלל, אך אם היינו עומדים בקרבת האנטנה שמשדרת את אותם גלים למרחק, היינו עלולים לחוות פגיעה משמעותית בבריאות שלנו, לעיתים פגיעה מיידית ולעיתים פגיעה מצטברת לאורך זמן. מאחר וגלים אלקטרומגנטיים מיוצרים על ידי כל מכשיר חשמלי הרי שהסיכון לכאורה יכול להתקיים בכל מצב של קירבה למכשיר חשמלי.

אחרי שאמרנו את זה, הקרינה האלקטרומגנטית שמייצרים רובם המכריע של המכשירים החשמליים היא פשוט זניחה ואינה משפיעה עלינו, בעוד שישנם מספר מכשירים ומספר מערכות שהקרינה שלהם דווקא כן יכולה להשפיע עלינו. בדיקת קרינה היא בדיוק הבדיקה הנדרשת על מנת לבחון את רמת הקרינה שמייצרים אותם מכשירים שנמצאים בסיכון גבוה ואת רמת הקרינה שמקיפה אותנו לאור המיקום הספציפי שלנו במרחב ולאור המערכות החשמליות המקיפות אותנו.

בדיקה אלקטרומגנטית היא בדיקה המבוצעת באמצעות מכשירים שיודעים למדוד את רמת הקרינה האלקטרומגנטית באוויר. במסגרת הבדיקה עוברים עם מכשירי החישה הללו באזורים החשודים בקרינה גבוהה שעלולה להזיק לבריאות, ובודקים את רמת הקרינה במצבים שונים של הפעלת המכשיר שמייצר לכאורה את אותה קרינה. בדיקה זו מיועדת לתת לנו תמונה מדויקת של הקרינה הפועלת על גופנו בסביבת המחייה שלנו, לאפשר לנו להחליט האם אנחנו נמצאים במצב סכנה ובהתאם לכך לאפשר לנו לפעול בדרכים העומדות לרשותנו על מנת להתמודד עם אותה קרינה או על מנת להתרחק ממנה.

בדיקת קרינה בבית

המרחב הביתי בו אנו חיים הוא המרחב בו אנו מצפים להיות מוגנים מכל גורם חיצוני שיכול לפגוע בנו. הבית שעשוי מחומרי גלם כבדים ומאסיביים, היכולת שלנו לסגור חלון ודלת ולבודד את עצמנו מהסביבה, כל אלה מיועדים להעניק לנו את התחושה שאנו מוגנים בפינה הפרטית שלנו. אלא שקרינה אלקטרומגנטית אינה מתחשבת בגבולות המלאכותיים הללו שאנו יוצרים והיא חודרת אל המרחב הפרטי שלנו בלי בכלל להרגיש. קרינה כזאת יכולה לנבוע ממכשירים חשמליים המופעלים בתוך הבית והיא יכולה להגיע אלינו ממערכות חשמל שמקיפות אותנו במרחב הציבורי.

בפשטות, בדיקת קרינה בבית מיועדת לבדוק את רמת הקרינה האלקטרומגנטית בתוך המרחב הביתי שלנו, ולספר לנו לאיזו רמת קרינה אנו חשופים ומהם המקורות לאותה קרינה. בדיקה כזאת מבוצעת באמצעות מספר בדיקות שונות ובכלל זה:

משרד הבריאות מאמר אודות קרינה

סוגי בדיקות קרינה בתהליך הבדיקה

  • בדיקת קרינה בעומס מקסימלי – בדיקה זו נערכת כאשר כל המכשירים החשמליים בבית פועלים ומיועדת לבדוק את רמת הקרינה המקסימלית בבית
  • בדיקת קרינה ללא עומס – הבדיקה נערכת כאשר כל המכשירים החשמליים בבית כבויים, ומיועדת לבדוק את רמת הקרינה בבית ממקורות חיצוניים
  • בדיקות קרינה לפי מערכת חשמל – בנוסף לשתי הבדיקות המרכזיות הנ"ל, ישנן עוד סדרה של בדיקות קרינה המיועדות לבדוק את רמת הקרינה שמייצרות מערכות חשמליות ספציפיות בתוך הבית ומחוצה לו. בין הבדיקות המרכזיות הללו ניתן למצוא את הבדיקות הבאות: בדיקת קרינה מלוח חשמל ביתי, בדיקת קרינה מחדר שנאים סמוך, בדיקת קרינה מקו מתח גבוה העובר בסמוך לבית, בדיקת קרינה מאנטנה סלולרית המוצבת בסמוך לבית וכן בדיקת קרינה ממיקרוגל.

בבדיקות אלה נבחנת הקרינה בתדרים האופייניים למערכות אלה. הסיבה להתמקדות בבדיקות אלה באופן ספציפי היא ההשפעה הניכרת של הקרינה אותה מייצרות מערכות אלה ביחס למערכות אחרות המקיפות אותנו. כך למשל, אם אתם מתגוררים בקרבת כביש ראשי, הרי שגם הרמזור בכביש מייצר קרינה, אלא שקרינה זו היא מזערית ואינה משפיעה עלינו כלל. יחד עם זאת, אם מול חלון הבית שלכם עובר קו מתח גבוה, ייתכן שאתם חשופים לרמת קרינה גבוהה שחשוב לבדוק אותה, ובדיקת קרינה ביתית היא בדיוק הבדיקה המיועדת לכך.

משרד הסביבה על קרינה

בודק קרינה מוסמך

בדיקות קרינה הן בדיקות שמחייבות ידע מקצועי, ניסיון, ציוד טכנולוגי מתאים ולא פחות מכל אלה, גם רצינות ומסירות. בדיקת קרינה ביתית לא יכולה להתבצע פשוט על ידי הגעה למקום, הפעלת מכשיר חשמלי ורישום הקריאה של המכשיר על גבי דו"ח שיוגש ללקוח. בדיקה כזאת חייבת להתבצע באזורים שונים של הבית, בשעות מסוימות של היום, בעומסים שונים של מכשירי חשמל ותוך בחינה של המרחב בו ממוקם הבית. כך למשל, לפני ביצוע הבדיקה, חשוב לבחון האם בקרבת מקום מותקנת אנטנה סלולרית שאולי אפילו בעלי הבית לא ידעו על קיומה, האם ישנו קו מתח גבוה שעובר בקרבת הבית או שנמצא בקו ישיר עם מרפסת או חלון גדול של הבית וכדומה. מידע זה ישפיע על האופן בו תבוצע הבדיקה, על הפרמטרים והערכים שייבחנו במסגרתה ועל האופן בו יופעל הציוד הטכנולוגי שאמור למדוד את אותה רמת קרינה.

בהתאם לכך, אם החלטתם לבצע בדיקת קרינה אלקטרומגנטית ביתית חשוב שתבצעו זאת באמצעות בודק קרינה מוסמך בלבד, בודק קרינה שמחזיק בתעודות ההסמכה הנדרשות ושאולי אף זוכה להכרה של הרשויות הרלוונטיות. ישנם לא מעט מקרים בהם בודקי קרינה של רשויות ציבוריות או בודקים המייצגים חברות עסקיות אחרות נשלחים אל המקום ומפיקים דו"ח שלכאורה שולל מצב של קרינה גבוהה, אלא שבפועל המצב שונה מאוד ורק בודק קרינה מוסמך יוכל להפיק עבורכם דו"ח שיוכל להתמודד עם טענות אותם גורמים.

קרינה והשפעה על ילדים

כך למשל, אם אתם טוענים להשפעות קרינה על ילדכם כתוצאה מהתקנת אנטנה סלולרית בקרבת מקום, אתם יכולים להיות בטוחים שחברת הסלולר שהתקינה את אותה אנטנה ואולי אפילו העירייה שאישרה את מיקום האנטנה, תשלחנה אליכם בודק קרינה מוסמך שיבדוק את הקרינה בביתכם ויפיק דו"ח בהתאם. סביר להניח שאותו בודק ימצא את הדרך בכדי להוציא את המעסיקים שלו "נקיים" מכל הסיפור, על חשבונכם. בכדי להתמודד עם דו"ח של איש מקצוע מוסמך, אתם חייבים דו"ח משלכם שגם הוא נערך על ידי איש מקצוע מוסמך, כזה שגם יכול להסביר את תוצאות הדו"ח של אותם גופים עסקיים או ציבוריים, ולהפריך אותן.

בשוק תוכלו למצוא בודקי קרינה מוסמכים הפועלים במסגרת עצמאית לחלוטין או חברות המציעות שירותים שונים למגזר הפרטי, ובכלל זה בדיקות קרינה ביתיות. שתי האפשרויות הן זהות מבחינתכם, וכל עוד אתם יכולים להבטיח שאתם נעזרים בבודק קרינה מוסמך, אתם מסודרים.

בדיקת קרינה סלולרית

ברמה הרשמית טרם הוכח מעבר לכל ספק כי קרינה סלולרית פוגעת בבריאות האדם. יחד עם זאת, לכולם ברור שמאחורי מצב זה עומדים כמה מהגופים העסקיים החזקים בעולם, שעושים את כל מה שהם יכולים בכדי לעכב את המחקר בתחום זה. בפועל, ישנם כבר מחקרים שנערכו במקומות רבים ברחבי העולם, המעידים על נזקים פוטנציאליים של קרינה סלולרית, החל מהפרעות קשב, עייפות, פגיעה במערכת החיסונית וכלה בהתפתחות גידולים סרטניים.

ככל שמתפתחת תעשיית הסלולר כך גם גדלה החשיבות של עריכת בדיקת קרינה סלולרית כאשר קיים חשש להשפעה שלה עלינו. כאשר אנו מקבלים בשורה מחברת הסלולר שלנו על כך שכעת נוכל ליהנות מקליטה מלאה בכל רחבי הארץ, ושנוכל גם לגלוש באינטרנט הסלולרי במהירויות גבוהות בכל מקום בארץ, עלינו להבין שמאחורי הצהרה זו עומד מהלך של הצבת מאות ואלפי אנטנות סלולריות רבות עוצמה בעוד ועוד מיקומים במרכזי ערים ובכל רחבי הארץ. על כן, ככל שהאפשרויות שמאפשרת לנו התקשורת הסלולרית הולכות והופכות לטובות יותר ומגוונות יותר, כך גם עולה הסיכון לפגיעה של הקרינה הסלולרית בבריאות הציבור.

הזמנת בדיקת קרינה סלולארית

בהזמנת בדיקת קרינה סלולרית נערכת תחילה בדיקה אדמיניסטרטיבית על מנת לבחון את מיקומי האנטנות הסלולריות הפעילות באזור באותה נקודת זמן. מידע זה מסופק על ידי משרד התקשורת, הרשויות המקומיות וחברות הסלולר עצמן, ואנשים המתמחים בביצוע בדיקות קרינה יודעים למי לפנות וכיצד על מנת להשיג את אותם מיקומים. בהתאם למפות מיקומים אלה לבדן ניתן להעריך את רמת הסיכון בה נמצא הבית, אך לא די בכך, וחשוב לבצע בדיקה פיזית בתדרים האופייניים לתקשורת הסלולרית.

בדיקת קרינה סלולרית מבוצעת כאמור באמצעות מכשירי חישה של קרינה אלקטרומגנטית בטווח התדרים של התקשורת הסלולרית, שהוא טווח תדרים גבוה מאוד. תדרים אלה יודעים לחדור בקלות קירות ומחיצות למיניהן ולכן גם אם האנטנה נמצאת במקום סגור בבניין ממול, קירות הבית לא באמת מסייעים במיסוך שלהן וקרינתן עלולה להשפיע על בריאותנו בתוך הדירה שלנו.

בדיקת קרינה מיקרוגל

מכשיר נוסף שעלול לייצר קרינה מסוכנת בביתנו שלנו הוא המיקרוגל. המיקרוגל הוא מכשיר חימום המבוסס על הפעלת גלים אלקטרומגנטיים בתדרים גבוהים מאוד. בדק המדע ומצא שתדרים אלה, כאשר הם מופעלים על אוכל, יכולים לגרום לחימומו של האוכל במהירות רבה, ומכאן הומצא המיקרוגל כמכשיר לחימום אוכל. בתחילה, לא הייתה מודעות מספקת לקרינה שיכולה לנבוע ממיקרוגל, אך לאורך השנים נערכו בדיקות ומחקרים ובמקביל גם שוכלל תהליך הבנייה והייצור של מכשירי מיקרוגל על מנת לחסום את התפזרות הקרינה ופגיעתה במשתמשים.

בדיקת קרינה בבניין מגורים

אחרי שאמרנו את זה, קרינת מיקרוגל יכולה לפגוע בבני הבית גם כאשר במיקרוגל חדש, וזאת עקב ליקויים במבנה המיקרוגל או בתפקודו. בכל מקרה בו עולה חשש לגבי אופן תפקוד המיקרוגל או כאשר מתחילים לגלות סימנים של עייפות או עלייה ברמת התחלואה לאחר שימוש תדיר במיקרוגל חדש בבית, כדאי בהחלט להזמין בדיקת קרינה מיקרוגל שתבחן את רמת הקרינה שפולט המיקרוגל ותספק לכם תמונה מלאה על רמת הסיכון שאתם נמצאים בתוכה בעקבות רמת הקרינה של המיקרוגל.

בדק בית שמבוצע על ידי הדר בדר כולל בדיקת קרינה באותו המחיר

כמה עולה בדיקת קרינה?

ככלל, לא משנה מאיזו סיבה הזמנתם את הבדיקה, מרגע שמגיע אליכם בודק קרינה מוסמך, הוא יבצע בדיקה מקיפה של רמת הקרינה בבית, לרבות כל גורמי הקרינה האפשריים. על כן, התמחור של בדיקות קרינה הוא בדרך כלל אחיד. מחיר זה יכול כמובן להשתנות בין ספק שירות אחד לאחר ובכל מקרה מומלץ מאוד לבצע השוואת מחירים בין כמה ספקי שירות. הבדיקה עצמה יכולה לעלות החל ממאות שקלים ועד אלפי שקלים בהתאם לגודל המקום, מספר המערכות החשמליות הפועלות בו ומידת המורכבות המרחבית של רמת הקרינה באזור הספציפי (מידע שמכירים היטב בחברות הבדיקה). בהתאם לכך, כאשר אתם משווים בין ספקים שונים, חשוב שתבצעו את הבדיקה על סמך השוואה שממוקדת בדירה שלכם בלבד, ולא השוואה כללית לשירות כללי.

ספקי שירות רבים לא יהססו לתת לכם הצעת מחיר על שירות כללי של בדיקת קרינה, ולאחר שיגיעו אל ביתכם ישלפו מהכיס שורה של תירוצים וסיבות מדוע השירות בפועל הוא מורכב ומסובך יותר מזה שעליו הם נתנו את הצעת המחיר, ובהתאם לכך יהיה עליכם להוציא עוד כסף מצידכם. במעמד בקשת הצעת המחיר, בקשו את הפרמטרים הדרושים לספק על מנת לתת הצעת מחיר סופית, ספקו לו את כל הפרטים הדרושים לו ובהתאם לכך בקשו את הצעת המחיר תוך התחייבות לעמידה בהצעה זו בכל מקרה.

בדיקת קרינה
בדיקת קרינה אלקטרומגנטית בבניין

בדיקת קרינה היא בדיקה חשובה שכל בית בעידן המודרני חייב לבצע, בעיקר אם ניכרים סימנים שונים של תחלואה בקרב בני הבית ללא סיבה ברורה לעין. אם התקינו לידכם לאחרונה אנטנה סלולרית, אם מול חלון הבית שלכם עובר קו מתח גבוה, אם הבית שלכם עמוס במכשירי חשמל שאתם נוהגים לעשות בהם שימוש רב, אתם בהחלט רוצים לבדוק את רמת הקרינה שבתוכה אתם מנהלים את חייכם. בדיקה זו תוכל לתת לכם תמונה מדויקת של רמת הקרינה הפועלת עליכם ולצייר בפניכם את רמת הסיכון הנגרם לכם בעקבות החשיפה לאותה קרינה. במקרים מסוימים תוכלו לפעול בדרכים שונות לצמצום רמת הקרינה ובמקרים אחרים יהיה עליכם פשוט לחיות איתה או לעזוב את הדירה ולעבור למקום אחר בו קיימת רמת קרינה סביבתית נמוכה יותר. בודק קרינה מוסמך יוכל לתת לכם את כל המידע הדרוש לכם ולספק לכם תשובות לכל השאלות המטרידות אתכם בנושא של בדיקת קרינה ביתית.

אז מה היה לנו בכתבה:

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

התקשרו עכשיו

אזור צפון

מרכז ודרום