מדריך איתור נזילות מים

הבית הוא המקדש שלכם! אל תתפשרו על ספקים זולים בלי ניסיון!

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

 ברוב המקרים, המים הזורמים בביתכם נמדדים בעזרת "מד- מים" למטרות אחריות וחיובים כספיים. נזילה בבית עלולה להיות כרוכה בהוצאות כספיות גבוהות, אך אפילו נזילה קטנה ניתנת לאיתור ע"י שימוש בטכניקה פשוטה, אשר עשויה למנוע הפתעות לא נעימות אצל חברת המים. במידה ואתם חושדים כי קיימת נזילה אצלכם בבית או שחשבון המים הגיע והוא גבוה מסיבה לא מוסברת, במדריך הבא תלמדו כיצד לאתר נזילות מים, איך אפשר לתקן אותן ומהן הסכנות הנובעות מנזילה בבית, אנו ממליצים על חברת תדמור טכנולוגיות לכל סוגי העבודות בתחום האיתור נזילות, איתור רטיבות, צילום קווי ביוב וייבוש תת רצפתי.

איתור נזילות מים

נזילות מים נפוצות יותר מכפי שאנשים רבים חושבים. בין שירותים דולפים לנזילות תת קרקעיות, קיימות נזילות שונות ומגוונות אשר לחלקן השלכות הרסניות ויקרות. לפני שתגלו כיצד למנוע, לאתר ולטפל בנזילות, מומלץ להבין מעט יותר על סוגי הנזילות שכדאי להיזהר מהן.

סוגי נזילות: מייקרות או הרסניות

קיימים שני סוגים של נזילות: נזילות מים הרסניות אשר הורסות בתים ונזילות מים מייקרות אשר מייקרות את חשבונות המים.

נזילות מים הרסניות מתרחשות בבתים בתדירות גבוהה יותר ממה שכולם חושבים. בתים רבים סובלים מנזילות מים הרסניות כל שנה: צינורות שירותים מתפוצצים, סדקים בצנרת המקרר ועוד- האפשרויות הן אין סופיות. ההוצאות לתיקון נזילות אלו, עשויות לעלות כמה אלפי שקלים בבית ממוצע, אך ישנם בתים אשר העלויות מגיעות גם לכמה מאות אלפי שקלים.

תארו לעצמכם שהנזילה מתרחשת כאשר אתם בחופשה או בסוף שבוע אצל ההורים- הנזילה עשויה להציף את הבית ולהרוס אותו קליל. כעת הנזק אינו מתבטא רק במאות אלפי שקלים, אלא אתם צריכים גם לפנות את כל המים אשר מציפים את הבית שלכם. הסרת עובש, החלפת גבס ועוד, ימתינו לכם כאשר תשובו הביתה.

סוג הנזילה השני אשר מתרחשת בבית היא נזילת מים מייקרת. ההוצאה המוערכת על נזילות אלו היא כמה מיליוני שקלים כל שנה וכוללות כמויות גדולות של מים אשר מתבזבזות כל שנה עקב נזילות גדולות וקטנות. נזילת שירותים עשויה לבזבז מעל 300 ליטר מים ביום ולעלות כמה אלפי שקלים בשנה. נזילה במערכת השקיה תת קרקעית אשר לא שמים לב אליה במשך חודשים, עלולה לייקר את חשבון המים באלפי שקלים. אותו מקרה עלול להתרחש גם עם צינור השקיה. הבנה והימנעות ממצבי נזילה אלו יחסכו לכם הרבה טרחה וכסף.

סוגי נזילות הרסניות

בכללי, ישנן 4 סוגים של נזילות הרסניות הנובעות מפיצוץ צינור, דליפה במערכת הצינורות של השירותים, כישלון מכשירים המחוברים לאספקת מים ומבעיות בדוד השמש.

  • פיצוץ בצינור עשוי להתרחש בכל מקום בבית ולרוב נגרם עקב אקלים קר במיוחד או הזנחה. התוצאות עלולות להיות הרסניות ולהתבטא בצינור מים מפוצץ בתוך הקיר.
  • דליפה במערכת הצינורות של השירותים עשויה לקרות עקב צינורות חלודים ושבורים, וממדי ההרס שלה תלויים בקומה בה התרחשה הנזילה, כאשר ככל שהקומה גבוהה יותר, כך ההרס נורא יותר והמים נשטפים לכל אורך הבית או הבניין.
  • מכשירם כמו מכונת כביסה ומדיח, הם בעלי צינורות אשר מספקים להם מים, לרוב צינורות אלה עשויים גומי או חומר המזכיר גומי, ונוטים להתפוצץ ולהיהרס.
  • בעיות בדוד השמש עלולות להתרחש במשך הזמן וליצור הרס רב ומשמעותי. בעיות אלה נובעות לרוב מטיפול ותחזוקה לקויים. כאשר דוד שמש קורס, ניתן להבחין בכמעט 500 ליטר מים אשר מציפים אז החדר בו נמצא הדוד ולאחר מכן הדוד ממשיך להזרים מים.
  1. פיצוץ בצינור

אם אי פעם השארתם נוזל במקפיא זמן רב משתכננתם וגרמתם להתפוצצות הפקק או לשבירת הבקבוק, תוכלו להבין מדוע צינורות רבים מתפוצצים בחודשי החורף במדינות הקרות. עם זאת, צינורות רבים אינם מתפוצצים היכן שהמים נעצרו וקפאו. במקום זאת, החסימה הנגרמת מן המים הקפואים גורמת לעליית לחץ המים בין הברז לחסימה.

רוב הפיצוצים בצינור מופיעים כאשר הטמפרטורות יורדות, לכן כאשר מגיע החורף אל המדינות הקרות ניתן לראות הרבה פיצוצים בצנרת. מצד שני, אפשר לראות מצבים של פיצוץ בצינור בטמפרטורה גבוהה יותר מנקודת הקיפאון של המים. כאשר הצינור ישן ואינו מטופל כראוי, ניתן לראות פיצוץ בצינור אשר גורם לנזק כלכלי כבד.

  1. דליפה במערכת הצינורות של השירותים

נזילה בצינורות המספקים מים אל האסלה שלכם עשויה להיות רצינית ומסוכנת לא פחות מפיצוץ בצינור, המיוחד אם הנזילה מתרחשת באחת הקומות העליונות בבית או בבניין רב קומות, בהם המים עלולים לחלחל לכל שאר הקומות. נזילה מסוג זה עשויה לנבוע ממגוון סיבות. במידה והנזילה רצינית, ייתכן ותצטרכו לקנות אספקה וציוד חדשים להחלפת האסלה. במידה ומדובר בנזילה קטנה, ייתכן ותצטרכו רק לחזק כמה צינורות ובזה תסתיים התיקון. במידה ואתם אכן מגלים שהנזילה נובעת מהשירותים, חשוב מאוד לזהות מאיזה אזור בדיוק היא מגיעה.

  1. כישלון מכשירים

מכשירים רבים עלולים לדלוף. המכשירים כוללים : מדיח, מכונת כביסה, מקררים וברזים. הנזילות הנפוצות ביותר הן במכונות כביסה, עקב צינורות הגומי אשר נוטים להתפרק. נזילות מסוימות תלויות מאוד בסוג מכונת הכביסה: האם מדובר במכונה אשר מעמיסים את הכביסה מחלקה העליון או מחלקה הקדמי? עבור מכונות כביסה עם פתח עליון,  נזילה מהחלק הקדמי עשוי להיות עקב חסימה או הזזה של צינור הנועד לשפוך את המים העודפים מהמכונה. גושים בצינור זה נוצרים בד"כ עקב שימוש מוגזם בחומרי ניקוי (מרכך כביסה, אבקת כביסה). עבור מכונות כביסה בעלות פתח קדמי, נזילה בתחתית המכונה עשויה להיווצר עקב שיבושים בחיבורים של התוף החיצוני, אשר דורשים החלפה מידית. עבור שתי מכונות הכביסה, במידה וישנה נזילה בחלקה האחורי של המכונה הסיבה היא עקב הרכבה לא נכונה של צינור הניקוז או חסימה בצינור הניקוז. חשוב מאוד לשים לב לנזילות אלו ולהיזהר מפניהן מפני שהן מאוד נפוצות.

  1. בעיה בדוד השמש

ישנן דרכים רבות בהן עלול לדלוף דוד השמש. במידה והמים מרססים או מטפטפים מהצינורות, הסבירות הגבוהה ביותר היא שהנזילה נובעת מהאזור בו מולחמים הצינורות או היכן שהם חלודים. במידה והנזילה היא מהמכל עצמו, ייתכן שהמכל פגום או חלוד וזקוק להחלפה. אם הטפטופים מגיעים מהדוד עצמו וממערכת החימום שלו, הנזילה עשויה לנבוע מלחץ ממסתם השחרור. מסתם זה נועד לטפטף מים כאשר הוא חש כי ישנו לחץ מוגבר מהצינורות. אם המסתם אינו תקול, הבעיה כנראה נמצאת מלחץ מים גבוה מידי או מטמפרטורה המכוונת גבוה בבית או בדירה. כאשר מתמודדים עם דליפות המגיעות מן מכל דוד השמש, חשוב לזכור כי המים  אשר נוזלים מהדוד עלולים להיות רותחים מאוד ועלולים לשרוף את העור, לכן חשוב להיות זהירים מאוד.

מהן סוגי הנזילות המייקרות הנפוצים ביותר?

נזילות מים מייקרות, מעלות את חשבונות המים ולעיתים קשה לאתר אותן. הן לרוב שקטות וניתן לראות אותן רק בחשבון המים כעליה עצומה בחשבון. ישנן 2 סוגים חשובים של נזילות מים אותן מומלץ לקחת בחשבון.

  • שירותים דולפים עלולים להתרחש בכל זמן. הסיכוי הוא גבוה יותר כאשר מדובר בבניין בעל מספר דירות. ידית הורדת המים עשויה להיתקע למטה ולאפשר למים לטפטף אט אט או שהשירותים עלולים להישאר פתוחים לגמרי, זאת אומרת להיות במצד מתמיד של הורדת מים, אשר משתווה לברז פתוח- המאפשר לכמויות מים גדולות לזרו ולהתבזבז.
  • נזילות השקיה מתרחשות לרוב מתחת לאדמה ומאוד קשות לאיתור. צינור תת קרקעי יתפוצץ עקב כרסום של מזיקים או טמפרטורה נמוכה במיוחד. נזילות אלה עלולות להרוס את חשבונות המים שלכם ולייקר אותם מאוד.

שירותים דולפים

יש הרבה מה לכתוב על שירותים דולפים, ניתן אף לכתוב מאמר שלם עליהם. זוהי בעיה משמעותית ונפוצה במיוחד- שירותים דולפים עלולים לבזבז כמה מאות ליטרים ביום וכמה עשרות אלפי ליטרים בשנה. אם תפתחו את מכסה הניאגרה, תוכלו להבחין באטם גומי אשר מחוברת לידית הורדת המים, לרוב בעזרת שרשרת ברזל. כאשר אתם מורידים את המים, האטם נפתח ומאפשר למים לזרום אל האסלה. לאחר מכן האטם נסגר ונאלץ להישאר למטה עקב משקל המים אשר חוזר וממלא את מכל השירותים.

עם הזמן, אטם הגומי עלול להתבלות ולגרום למים לזרום אל האסלה ובמורד הביום לאורך כל היום. בעלי בתים רבים אינם יודעים כי מומלץ להחליף את אטם הגומי כל שנתיים. זוהי הסיבה העיקרית לכך שיש כל כך הרבה שירותים דולפים ברחבי הארץ והעולם.

הנזילה הנפוצה ביותר שבה ניתן להיתקל היא כאשר ידית הורדת המים נשארת למטה ואינה עולה בחזרה. נזילה זו משתווה להשארת הברז פתוח ועשויה לעלות בליטרים רבים של מים, אשר יזניקו את תשלומי המים שלכם גבוה.

נזילות השקיה

נזילות במערכת ההשקיה עשויות להיות קשות לאיתור ומסובכות לטיפול. לאחר שהמים מגיעים אל הבית, ישנה כמות מים החוזרת אל מערכת ההשקיה ומספקת מים לממטרות. ניתן אף לכוון את מערכת ההשקיה כדי שתעבוד בשעות הבוקר המוקדמות ותידלק אוטומטית.

ממטרות רבות הן בעלות צינורות תת קרקעיים ישנים אשר נמצאים מתחת לאדמה כבר זמן רב. ישנם גורמים רבים אשר עלולים להזיק לצינורות אלה ולגרום לנזילה. נזילה זו עלולה להישאר חבויה לזמן רב ולהכביד מאוד על חשבונות המים שלכם. נזילות במערכת ההשקיה הן סיבה נפוצה מאוד לבזבוז מים ולייקור חשבונות המים בכל רחבי העולם המפותח.

כיצד ניתן לאתר ותקן נזילת מים?

לא קשה לאתר את רוב הנזילות, במידה ואתם יודעים היכן לחפש. בצעו את הבדיקות הבסיסיות: שירותים, צילינדר מים חמים, צינורות גדושים וברזים. אלו הם מקורות הנזילה הנפוצים ביותר. כתם ירוק ולא טבעי בגינה או כתמי טחב בקירות, עשויים גם הם להצביע על צינור מים דולף. במידה ואינכם בטוחים שישנה נזילת מים תת קרקעית, ראשית בדקו את המקורות הבולטים לעין הנמצאים מעל האדמה- אסלות, ברזים וצילינדרים- לפני שאתם ניגשים לחפש מתחת לפני הקרקע, הכין שהעלויות והמורכבות הם גבוהות במיוחד.

שירותים

בדקו האם השירותים נוזלים ע"י הסרת החלק העליון של הניאגרה והקשבה זהירה.

במידה ואתם שומעים קולות כלשהם, נסו לאתר מהיכן הם מגיעים. במידה והצלחתם לאתר את מקור הנזילה, העריכו אותו, והחליטו האם אתם מסוגלים לתקן אותה. במידה ואינכם יכולים או לא מעוניינים לנסות, התקשרו לשרברב.

  • במידה ולא היה ניתן לשמוע מהיכן מגיעה הנזילה, הוסיפו מספר טיפות של צבע מאכל אל המכל (לא לאסלה עצמה). המתינו מספר דקות ובמידה והמים באסלה נצבעו, יש לכם נזילה בניאגרה אשר מאפשרת למים לחלחל. בשלב זה אתם יכולים להעריך את הנזילה ולהחליט האם לתקן אותה בעצמכם או להתקשר לשרברב.
  • במידה ויש ברשותכם מספר אסלות בבית, חיזרו על התהליך בכל אסלה, על מנת לוודא כי אין ברשותכם יותר מבעיה אחת.

מונה מים

במידה והשירותים הם אינם מקור הנזילה, בדקו את הצינור אשר עובר בין מונה המים אל הבית.

הבדיקה נשמעת מעט מסובכת, אך את יכולים לחסוך כסף אם תצליחו לאתר את הנזילה עבור השרברב.

  • במידה ואתם יודעים כי יש שסתום אותו ניתן לסגור ליד הבית, סגרו אותו זמנית ובחנו את המונה ע"י הסרת המכסה והסתכלות במחוג על המונה.
  • אם אינכם מצליחים להבחין בראש המונה, נסו לחפש בסביבת הבית, מפני שלפעמים המונה מכוסה באפר או בדשא. לאחר שאיתרתם את המונה וסגרתם את השסתום, בחנו את המונה ובדקו האם המחוג זז. במידה והוא אכן זז- הנזילה היא בין המונה לבית. אלא אם כן יש לכם שסתום נוזל (מצב לא נדיר במקרה של שסתום ישן), במצב זה הנזילה עשויה להיות בתוך הבית.
  • בשלב זה, הסתובבו בשטח בין המונה לשסתום הסגור. חפשו סימנים לדליפה, כגון: אזורים בוציים ורכים, דשא אשר ירוק יותר או צומח מהר יותר באזור מסוים. אם הצלחתם לאתר אזור שכזה, התקשרו לשרברב או העריכו האם אתם מסוגלים לתקן את הנזילה בעצמכם.
  • במידה וסגרתם את המסתם והמונה הפסיק לזוז- הנזילה נמצאת בבית. נסו טכניקות אחרות על מנת לאתר את הנזילה.

איתור נזילות מים

ברז שתיה

נסו לאתר את הנזילה בבית.

על מנת לבצע את הבדיקה, עליכם לאתר את כל ברזי השתיה בבית (ברז שתיה הוא הברז מספק מים לבית, אליו מחוברים צינורות המובילים מים). לרוב לכל בית יש 2 ברזים כאלו: אחד בכניסה של הבית והשני מאחור, אך וודאו כי אתם מוצאים את כל הברזים שברשותכם ומאזינים להם היטב.

  • לאחר שאיתרתם את הברזים, איתור נזילות היעזרו במברג (רצוי להשתמש במברג ארוך מספיק, אשר יאפשר לכם מרחב עבודה רחב) והצמידו אותו אל החלק המתכתי בברז. ייצבו את המברג בעזרת היד ועם היד השנייה קרבו את האוזן לצד השני של המברג. הצליל אמור לעבור בגוף המתכת ולסייע לכם לשמוע טוב יותר את הצליל.
  • האזינו היטב לכל הרעשים הנובעים מברז השתיה. במידה ושמעתם צליל המעיד על נזילה, סמנו את האזור (עם גיר או סרט), והמשיכו לברז הבא. במידה והצליל משתנה או מתגבר באזור ברז מסוים, הנזילה נמצאת קרוב לאותה יחידה. סמנו את המקום וקראו לשרברב שלכם. ע"י מסירת המידע שגילתם לשרברב, הוא יוכל לחסוך זמן רב בחיפוש אחר הנזילה ולחסוך עבורכם הרבה כסף.
  • במידה ובדקתם את כל הברזים בבית ולא גילתם רעשים, בצעו את הבדיקה בעזרת המברג על כל הברזים בבית: ברזים בכיורים, מכונת הכביסה, ודוד שמש לחימום מים (היזהרו כאשר אתם עובדים בסביבה עם מים חמים). במידה ונשארתם לא בטוחים, צרו קשר עם השרברב.

מאתר נזילות בבית

איתור נזילות אחרות 

  1. בדקו את הגינה. בחנו צינורות השקיה, ברזים וממטרות.
  2. בדקו את ראשי המקלחת (דוש). במידה והנזילה נובעת מראש המקלחת, התיקון יהיה פשוט ומהיר במיוחד.
  3. במידה ויש ברשותכם בריכת שחיה, וודאו כי אין דליפות בבריכת השחייה.

גם אם לא מצאתם את הנזילה יש פתרון איתור נזילות

חשוב להבין כי לא כל נזילה ניתנת לאיתור וישנן נזילות קשות מאוד לאיתור.

לא כל הנזילות המופיעות במאמר ניתנות לאיתור, ובמידה ואינכם מכירים את נושא השרברבות, ייתכן שתפספסו פרטים רבים בקלות. אם ביצעתם את כל הבדיקות ומצאתם אזור כללי משוער, השרברב יודה לכם מאוד, מפני שהקלתם על העבודה שלו (רוב השרברבים אינם אוהבים לחפש אחרי נזילות, לכן כל עזרה שתעניקו תגרור הערכה והכרת תודה), חסכתם זמן יקר עבורו וחסכתם כסף רק עבורכם.

אז מה היה לנו בכתבה:

לקבלת הצעת מחיר שלא תוכלו לסרב:

התקשרו עכשיו

אזור צפון

מרכז ודרום