מדריך לחיטוי צנרת מים ומאגרי מים

אל תקחו סיכונים מיותרים! טיהור מים מקצועי במחיר הנמוך ביותר בישראל!

תוכן עניינים

חיטוי צנרת ומאגרי המים בבניין משותף הוא צעד הכרחי לאישור טופס 4 (טופס אישור אכלוס).
מאגר המים בבניין המשותף מחויב בחיטוי חד שנתי, למניעת חדירת מזהמים, אבק ומכרסמים מובילי מחלות. איך ניתן לעמוד בתקן טופס 4 בחיטוי מאגרי המים? מהם מאגרי המים המשותפים ומהן ההשלכות בהזנחתם? מהו ההליך אשר נדרש לבצע לחיטוי צנרת ומאגרי המים בבניין המשותף שלכם? תגלו הכל במדריך המלא לחיטוי מאגרי מים שלפניכם.

מהו טופס 4 וכיצד קשור לחיטוי צנרת מים?

טופס 4 – הידוע כ"טופס אישור אכלוס", הוא שלב מהותי בסיום הבניה של דירה חדשה לכל מטרת מגורים. טופס זה ניתן על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובניה, ובאחריות אנשי המקצוע שעסקו בפרויקט הבניה, לעמוד בסטנדרטים הנדרשים לאישור הטופס.

צילום קווי ביוב לטופס 4 לעתים נדרשים במועצות מקומיות

אחד הפרמטרים באישור טופס 4 הוא חיטוי צנרת המים ומאגרי המים של הבניין.

הליך זה חיוני כדי לוודא שמאגר המים המשותף בבניין טהור מחיידקים, חומרים מזהמים, ומכרסמים וחרקים היכולים להעביר לכלוך ומחלות למים.

 

מהם מאגרי מים בבניין משותף?

מאגרי המים בבניין משותף ממוקמים בקרקע או על גג הבניין, לעיתים אף בשני המקומות. מאגרי המים משמשים כגיבוי לאספקת המים השוטפת של הבניין. במאגרים אלו נמצאים מים למקרי חירום.

מילוי מאגרים אלו מתבצע על ידי מערכת משאבות המים.

לכל בניין בעל חמש קומות לפחות, יש מאגר מים משותף. המאגר נמצא בבריכות בטון או לחלופין במכלי פלסטיק גדולים. חשיפת המים לסביבה החיצונית, כמו במקרה זה, עלולה להוביל לזיהומים אשר יובילו לתחלואת הדיירים בבניין ולכן יש לדאוג לתחזוקה רציפה של המים.

 

מדריך משרד הבריאות לחיטוי מאגרי מים

מהי צנרת המים בבניין משותף?

צנרת המים בבניין היא התשתית המשותפת לכלל הדירות בבניין ומגיעה אל נקודת החיבור של הבניין עם התשתיות המרכזיות.

תקלה או פיצוץ בצנרת המים המשותפת תגרור השלכות על כלל הדירות בבניין, ולכן, כלל הדיירים צריכים לשאת בעלויות התחזוקה והתיקון של הצנרת באחריות ועד הבית.

אנחנו משתמשים במערכות המים בכל יום: שטיפת כלים, צחצוח שיניים, שטיפת ידיים וניקיון הן רק חלק מהפעולות השוטפות אשר גורמות לשימוש יום-יומי קבוע. שימוש תדיר עלול לגרום לבלאי מזורז וזיהום במים הזורמים בצנרת.

מזהמים במים

אנחנו חשופים באופן תדיר לזיהומי מים, קיימים סוגי מזהמי מים שונים:

מיקרואורגניזמים: טפילים, פטריות, חיידקים ונגיפים אשר נושאים מחלות ועלולים לגרום להתפרצות מגפות ומחלות כרוניות כגון דזינטריה וקדחת. כיוון שמי הביוב בבנייני מגורים נשפכים לעיתים לסביבות מאגרי המים, קיימת סכנה של דגירת מיקרואורגניזמים ומעברם אל מאגרי המים שלנו.
מזהמים אורגניים מצמחים: נוטריינטים (חומרי מזון לאצות וצמחים) עלולים להגיע אל מאגרי המים. פליטה מוגברת של ניטראט וזרחן הנגרמת מפעולות חקלאות (גם עקירת עשבים בקרבת מקום מגורים), כריתת עצים ומתעשיית המזון גורמת לאאטרופיקציה. תופעה זו כוללת צמיחת אצות במים ופירוקן על ידי חיידקים המדללים את רמת החמצן במים וכך נגרם זיהום במים. רמות גבוהות של ניטראט במאגרי מים גורמות לתחלואה בקרבי בני אדם ובעלי חיים.
מזהמים מהתעשייה. קיימים סוגי מזהמים המצויים בפעולות תעשייתיות:
עיבוד פלסטיקה פולט שלל מזהמים אל חלל האוויר המגיעים אל מאגרי המים.
מוצרי קוסמטיקה והיגיינה עתירים בחומרים כימיים מזהמים. כאשר מיוצרים בסביבה של מים או נזרקים לאזורים בקרבת מים, החומרים הרעילים מגיעים אל מאגרי המים ולכן יש לבצע חיטוי מאגרי מים.

תעשיית הדלק והנפט. תוצרי דלק מכלל הסוגים, ופעולות בנוזל הנפט – שאיבה, זיקוק, הולכה, אחסון, שמירה בתחנות דלק והולכת דלק, גורמים לפליטת מזהמים וסוגי חומצות שונים אשר יכולים להגיע אל מאגרי המים החשופים.
חומרי ניקיון מכילים בתוכם חומצות. הליך הייצור, ואפילו השימוש בהם יכול להוביל להגעה של המזהמים אל מאגרי המים בבניין המגורים.
חומרי הדברה עשירים בחומרים רעילים. הדברת סביבת המגורים היא מעשה נפוץ. שימוש לקוי יכול להוביל אל חדירת החומרים הרעילים אל מאגרי המים.

 

תקנות מכון התקנים חיטוי מאגרי מים וחיטוי צנרת מים

אלו הם חלק מסוגי המזהמים במים. מתלווים אליהם גם סוגי מלחים מומסים, מתכות כבדות, זיהום רדיו-אקטיבי, ורבים נוספים.

עקב החשיפה לסוגים רבים של מזהמים במאגרי וצנרות המים, יש חשיבות גבוהה לחיטוי תדיר. תחזוקת מאגרי המים היא באחריות ועד הבית או החברה האחראית על תחזוקת הבניין, אך כדאי שגם אתם כדיירים תגלו נכונות לבדוק את מצב מאגרי המים בבניין המגורים שלכם.

תקנה מספר 1525 של מכון התקנים הישראלי קובעת כי יש לחטא את מאגרי המים והצנרת המשותפים בבניין אחת לשנה לפחות.

תקנה מספר 1525 של מכון התקנים הישראלי קובעת כי יש לחטא את מאגרי המים והצנרת המשותפים בבניין אחת לשנה לפחות

סכנות בחשיפה למים מזוהמים

כידוע, גוף האדם מכיל כ- 70% נוזלים, וצריכת מים למטרות שתיה והיגיינה היא הכרחית.

חשיפה למים מזוהמים היא מאוד מסוכנת ובמקרים קיצוניים עלולה להוביל למחלות קשות ואף למוות:

התופעות הקלות בצריכת מים מזוהמים מסתכמות בתחושת חולי, בחילה ורגישות מעיים.

התופעות הקשות יותר מאופיינות בתחלואת מעיים, נשיאת נגיפים אשר הועברו על ידי חיידקים ומזהמים ששהו במים, התפתחות מחלות וחום גבוה, וזיהומים אשר יכולים להוביל למוות.

קיימות אוכלוסיות רגישות יותר, כגון תינוקות ואוכלוסיית הקשישים, אשר מושפעות מזיהומי המים יותר מכל שאר האוכלוסייה, ולכן מומלץ להרתיח את המים לפני השימוש.

בגילאים אלו מערכות הסינון של הגוף לא מספיק מפותחות או חלשות מאוד, ולכן, יש לנקוט באמצעים מקדימים.

ניתן לבצע באופן פרטני בדיקת "איכות ודיגום מים" הבודקת את רמת הזיהום במים. אדם המוסמך לבצע בדיקת דיגום מים הוא אדם אשר עבר הדרכה שאישר המנהל לדוגמי מים ואף השתתף אחת לחמש שנים בהשתלמויות תקופתיות לפחות באישור המנהל.

כדי להיפטר מהחשש בשימוש המים בביתכם, יש להקפיד על טיהור המים בצנרת ובמאגרי המים המשותפים.

מי מוסמך לבצע את הליך חיטוי המים?

חיטוי צנרת ומאגר מים יבוצע אך ורק ע"י איש מקצוע, אשר עבר קורס חיטוי מי שתיה, עמד בהצלחה בהכשרות ובמבחנים הנדרשים וקיבל את ההסמכה המקצועית. קורס זה מיועד לאנשים בעלי ניסיון בתחומי קבלנות אינסטלציה, תברואת מים, אחזקה, בינוי, מכוני מים ועוד.

בוגר קורס חיטוי מי שתיה זכאי לרישיון ניקוי וחיטוי מאגרים וצנרת מים לשתייה מטעם משרד הבריאות.

אם קיים צורך בחיטוי לאישור טופס 4, בעל המקצוע אשר ביצע את החיטוי צריך לאשר במסמך כי בוצע חיטוי צנרת ומאגרים לבניין המגורים.

חשוב לבדוק כי בעל המקצוע אשר הגיע לחטא את צנרות ומאגר המים אכן מוסמך, על מנת לוודא שהחיטוי יהיה יסודי ולא תיווצר סכנה בצורת מים מזוהמים, לאחר החיטוי.

טופס 4 לא יאושר במידה שבוצע חיטוי לצנרות ומאגר המים על ידי אדם שאינו מוסמך!

 

מדוע חשוב לחטא את צנרת המים ומאגרי המים?

מניעה של מזהמים במאגרי המים – החיטוי מטהר את מאגר המים מכל המזהמים אשר עלולים לשאת מחלות ונגיפים
תנאי חובה לאישור טופס 4 – כל המעוניין בקבלת טופס 4 חייב בביצוע חיטוי
מניעת היווצרות ושהייה של מזיקים לבתים פרטיים (מכרסמים וחרקים)
שמירה על ניקיון וריח טוב בבניין – צנרת שאינה נקייה עלולה לפזר ריח רע בבתים הנמצאים בבניין
חיסכון כספי – תחזוקה שוטפת ונכונה, חוסכת בהוצאות הכספיות של הבניין
הליך חיטוי המים

הליך חיטוי מאגרי המים הוא הליך מאוד קפדני וכאמור, חייב להתבצע על ידי איש מקצוע אשר הוסמך לבצע חיטוי מאגרי מים.

תהליך חיטוי מאגר המים אינו מתמקד במאגר בלבד, בנוסף יש לחטא גם את צנרות המים.

הליך החיטוי מתחיל בדגימת מים הבודקת את איכות המים. דגימת המים נשלחת לבדיקת מעבדה המפענחת את החומרים הנמצאים במים וקובעת האם הם ראויים ולשימוש ולשתייה או לא.
במקרה שהדגימה מעידה על מים שאינם ראויים לשימוש (לדוגמה: נמצאו בהם חיידקים, מזהמים, ומזיקים אחרים) מתחילים בהליך החיטוי. הליך זה מתבצע על ידי חומרי חיטוי מתקדמים, אשר פועלים בלחץ גבוה ובטמפרטורות גבוהות, לאחר ריקון מאגר המים, על פי הוראות משרד הבריאות.
לחיטוי הצנרות, מוחדר סודיום היפו כלוריד ולאחר מספר שעות מתבצע סחרור למערכות המים ושטיפה הנועדה לפרק את כל החומרים המחטאים בצנרת.
לאחר סיום החיטוי, מתבצעת בדיקה נוספת על מנת לוודא באופן סופי כי המים אכן ראויים לשימוש ולשתייה.
לאחר שהתקבל האישור כי המים הנמצאים במאגר ובצנרות תקינים, ניתן להמשיך בהליך קבלת טופס 4, יחד עם קבלת אישור בעל המקצוע אשר ביצע את תהליך החיטוי במאגר המים ובצנרת.

חשוב לציין שלאחר השלמת החיטוי וקבלת אישור טופס 4, יש להמשיך בתחזוקה רציפה של צנרות המים ומאגר המים ולחטא פעם בשנה לפחות, כדי לוודא שאל כל הדיירים מגיעים מים מטוהרים וראויים לשתייה.

 

אפשרויות חיטוי מערכות מים

עם התקדמות הטכנולוגיה, הומצאו שיטות נוספות לחיטוי מערכות מים. חלקן מתאימות לצרכים ביתיים, וחלקן לצרכים תעשייתיים. שיטות אלו הומצאו במטרה להפוך את החיטוי ליעיל יותר, מהיר יותר וזול יותר:

חיטוי על ידי קרינת UV: שיטת חיטוי על ידי קרני UV נהפכה לפופולארית מאוד בשנים האחרונות, ומתייחסת בעיקר לחיטוי לצרכים תעשייתיים. פתרון זה יעיל ואמין מאוד.

החיטוי מתבצע ב"תקיפת" המים באופן ישיר על ידי קרני UV, אשר פוגעות ישירות בכל החיידקים והמזהמים המצויים במים, ומשמידה אותם באופן מידי. הליך זה מאוד מהיר ונטול כימיקלים תוך הבטחת יעילות מרבית. יתרונות נוספים העולים בחיטוי על ידי קרינת UV הם שאין טעם או ריח לוואי למים, ואין פגיעה ברמת החומציות. מכונות המחטאות בקרני UV צריכות להיות מאושרות ולעמוד בתקנים של משרד הבריאות.

חיטוי על ידי אוזון: אוזון הוא החומר המחמצן החזק בטבע, מיוצר באוויר באופן טבעי ושוכן באטמוספירה. האוזון ידוע ביכולותיו לחיטוי וטיהור באופן טבעי ויעיל. שימוש באוזון מומלץ לחיטוי במקומות תעשייתיים כמו בריכות דגים, רפתות, לולים ולטיהור בקבוקי שתיה והרחקת מזיקים. מכיוון שהאוזון הוא חומר טבעי לחלוטין, לאחר תהליך חיטוי המים, אין הוא משאיר אחריו שיירים, ומותיר את המים טהורים לחלוטין.
תהליך זה הוא טבעי אך יקר, יחסית לחיטוי על ידי קרינת UV.
חיטוי על ידי כלור: שיטה זו היא שיטה מאוד נפוצה לחיטוי מערכות מים עקב העובדה שהיא זולה יחסית ליתר שיטות החיטוי. החיטוי מתבצע על ידי הוספת כלור נוזלי אל מערכות המים, והכלור מטהר את המים מרעלים ומזיקים שונים. חיטוי חומרים אשר עמידים בפני הכלור, מתבצע ע"י כלור דיאוקסיד. כלור דיאוקסיד הוא תערובת של כלור וחמצן, ומאפשר חיטוי מים עם חומרים רעילים וחזקים. יותר.

מחירי חיטוי צנרות ומאגרי מים

טווחי המחירים של חיטוי צנרות מים מאוד משתנים בהתאם למספר המפלסים בבתים פרטיים, אורך הצנרת ביחידת מידה "צול" השווה לערך אינץ' – כ- 2.54 ס"מ.

טווח המחירים של חיטוי מאגרי מים משתנה בהתאם לגודל מ"ק (מטר מעוקב) של מאגר המים. לצורך ההמחשה, מטר מעוקב (מ"ק) אחד מכיל כ-1000 ליטרים של מים. המחירים המוצגים הם הערכה גסה ומאוד תלויים באיש המקצוע שלכם, בסוג החיטוי שתבחרו ובשאלה האם המחירים כוללים מע"מ או לא:

  • בדיקת דיגום המים נעה בין 150 ₪ – 400 ₪.
  • חיטוי צנרות מים לטופס 4 בבית קוטג' עם 1-2 מפלסים: 550 ₪ – 1700 ₪.
  • חיטוי צנרות מים לטופס 4 בבית קוטג' עם 3-4 מפלסים: 700 ₪ – 1800 ₪.
  • חיטוי צנרת באורך 0.5 צול עד 3 צול: 2 ₪ – 3.5 ₪ למטר.
  • חיטוי צנרת באורך 3 צול עד 6 צול: 3 ₪ – 4.5 ₪ למטר.
  • חיטוי צנרת באורך 6 צול עד 10 צול: 4 ₪ – 5 ₪ למטר.
  • חיטוי מאגר מים עד 10 מ"ק: 850 ₪ – 1300 ₪.
  • חיטוי מאגר מים בנפח 10-40 מ"ק: 1300 ₪ – 2000 ₪.
  • חיטוי מאגר מים בנפח 40-60 מ"ק:  1400 ₪ – 2200 ₪.
  • חיטוי מאגר מים בנפח 60-100 מ"ק: 1550 ₪ – 2500 ₪.
  • חיטוי מאגר מים בנפח 100-150 מ"ק: 2200 ₪ – 3000 ₪.
  • חיטוי מאגר מים בנפח 150-200 מ"ק: 2500 ₪ – 3700 ₪.
  • חיטוי מאגר מים בנפח שעולה על 200 מ"ק: 3400 ₪ – 4700 ₪.

חשוב לציין כי העלויות הכספיות בתחזוקת מאגר וצנרות המים אמורות להתחלק בין דיירי הבניין בפיקוח ואחריות ועד הבית.

המחירים עשויים להשתנות בהתאם לאזור המגורים, המע"מ, איש המקצוע, סוג החיטוי ותדירות הטיפול.

במידה שיש צורך במספר עבודות חיטוי, ניתן לברר על מחירים מוזלים מול בעל המקצוע.

לביצוע החישוב של אורך הצנרת יש להכפיל צול ב- 2.54 ובכך לתרגם לסנטימטרים.

לדוגמא: 50 צול שווי ערך ל- 127 ס"מ שהם 1.27 מ'.

לביצוע החישוב של נפח מאגר המים, יש להכפיל את מספר המ"ק ב1000.

לדוגמא: 45 מ"ק מכילים 45,000 ליטרים של מים.

הליך חיטוי המים בצנרות מבנה מגורים ובמאגרי מים, הוא תהליך קריטי לשמירה על בריאות הדיירים ועל נגישותם למים נקיים לצרכים הבסיסיים ביותר, למניעת חדירת רעלים, חיידקים, מחלות ומזיקים, ולקבלת אישור טופס 4.

לפני זימון איש המקצוע, מומלץ לבצע בדיקה אל מול ועד הבית ולהתעדכן במועד החיטוי האחרון שבוצע. לאחר קבלת ההחלטה לזמן בעל מקצוע לחיטוי הצנרות ומאגר המים, יש לבצע בדיקה מקדימה ברשת ולחפש אנשי מקצוע מוסמכים ומומלצים, ולא להתבייש לשאול באילו מכונות הם משתמשים כדי לחטא את צנרות המים והמאגרים, ומה היא הסמכתם המקצועית.

כחלק מפרויקט בניית בניין מגורים הממתין לאישור טופס 4, מומלץ להיוועץ במנהל הפרויקט או בקבלן הראשי, על איש מקצוע לחיטוי הצנרות והמאגר.

כדי ליהנות מסביבת עבודה נוחה, מומלץ לבחור באיש מקצוע אשר יהיה סבלני וקשוב. מכיוון שעל החיטוי להיות מעמיק, סטרילי ומקצועי, כדאי מאוד לעבוד עם איש מקצוע איתו תרגישו נוח לשאול שאלות ולהביע את דעתכם.

חיטוי מאגרי מים בבניין

מאגר המים של הבניין הזדהם? לשם כך חשוב מאוד לבצע חיטוי מאגרי מים בבניין. במהלך תהליך זה, יתבצע ניקוי וחיטוי של מאגר המים המזוהם. חיטוי מאגרי מים בבניין יבטיח שהמים שזורמים לכם בברז, נקיים, טהורים, צלולים ואיכותיים וכי הם מתאימים לשתייה, בישול, רחצה וכל דבר אחר. על חיטוי מאגרי מים בבניין נרחיב במאמר הבא.

 

באילו מקרים יש לבצע חיטוי מאגרי מים בבניין?

ישנם מספר מקרים בולטים בהם יהיה צורך לבצע חיטוי מאגרי מים בבניין-

  • ניקיון שגרתי- אחת לתקופה, חשוב מאוד לנקות את מאגרי המים. שימו לב שכל מאגר מים מצריך חיטוי במשך זמן אחר. את מאגרי המים בבניין ובריכות עם מים מהמוביל הארצי יש להעביר חיטוי אחת לשנה. בריכות מים מותפלים יש להעביר חיטוי אחת לשנתיים. כאשר מדובר במאגרי מים גדולים מאוד יש להעביר אותם חיטוי בדרך כלל כל חמש שנים, כאשר כל שנה יש לשלוח צילומים ודגימות של המים במאגר לרשות הבריאות.
  • חדירת זיהום- במידה שחודר זיהום למאגר המים חשוב מאוד לבצע חיטוי של המאגר מהר ככל הניתן. כמובן שפעולות החיטוי יהיו תלויות ברמת הזיהום של מאגר המים. יכולים לחדור זיהומים שונים כמו זיהומים מיקרוביאליים או ימשושים ועוד.
  • פעילויות תחזוקה- כאשר מבצעים פעילויות תחזוקה במערכת המים מומלץ לחטא את המערכת לאחר מכן. הסיבה לכך היא שכל פעם בה פותחים את מערכת המים, עלולים לחדור למערכת זיהומים. לכן, מומלץ לפני שמחברים את המערכת מחדש להזמין חברה מקצועית שתבצע חיטוי של מערכת המים.
  • שינוי ייעוד מאגר המים- במידה שהמים במאגר המים לא שימשו לשתייה אך כעת רוצים לשנות את הייעוד שלהם ולהפוך אותם לראויים לשתייה, חשוב מאוד לבצע חיטוי של מאגר המים לכך. לאחר החיטוי יהיה צורך לקבל אישור מרשות הבריאות לפני השימוש במים לייעודם החדש.
  • התקנת מערכת מים חדשה- כאשר מתקינים מערכת מים חדשה צריך להעביר את המערכת חיטוי. החיטוי נועד למנוע זיהומים במים, התפתחות של חיידקים ועוד. בסוף תהליך החיטוי תקבלו אישור אספקת מים.

 

מהם השלבים בחיטוי מאגרי מים בבניין?

חיטוי מאגרי מים בבניין הוא תהליך שכולל מספר שלבים-

  1. שלב ראשון- שלב הכנה

בשלב הראשון יש להכין את המאגר לקראת ניקוי וחיטוי. לשם כך יש לסגור את צינורות הכניסה והיציאה של המים למאגר לחלוטין. לאחר שהצינורות סגורים, חשוב לוודא שאין במים גורמים שעלולים לגרום לסתימות בצנרת. במידה שהכל תקין, יש לרוקן את המאגר ממים וממשקעים. את פעולת הריקון נבצע על ידי צינור ניקוז או משאבה, לפי הצורך. לאחר שהמאגר מרוקן ממים חשוב מאוד לבדוק שלא קיימים בו כשלים או בעיות כמו בניקוז, בחיבורים וכדומה. שימו לב שאם קיימים כשלים ובעיות יש לטפל בהם לפני הניקוי והחיטוי ולאחר התיקון חשוב מאוד לצבוע ולאטום את המאגר כראוי. לאחר שהמאגר מתוקן, צבוע ואטום יש לנקות את כל האביזרים שלו ואת חלקו הפנימי. חשוב מאוד להוציא את כל החפצים הזרים שנמצאים במאגר, במידה שיש כאלה.

  1. שלב שני- שלב הניקוי

על מנת לנקות את המאגר יש להשתמש במברשות קשות ובזרם מים בלחץ גבוה. הניקוי הוא ניקוי ראשוני ותפקידו לנקות את הקירות, הרצפה והתקרה של מאגר המים על מנת להסיר אבנית שהצטברה או חלודה ומזהמים אחרים. לאחר שקרצפנו את חלקי המאגר, יש לשטוף אותו עד שמי הניקוז נראים צלולים לגמרי. לבסוף יש לשטוף ולנקז את צנרת היציאה של המאגר ולרוקן אותו שוב.

  1. שלב שלישי- שלב החיטוי

יש שלוש שיטות מרכזיות לביצוע חיטוי מאגרי מים בבניין-

  • פיזור כלור– השיטה הראשונה היא לפזר על ידי ריסוס או על ידי מריחה כלור במאגר המים. את הכלור נרסס או נמרח על הקירות של מאגר המים בבניין ונמתין כחצי שעה, על מנת שהחומר ישפיע. לאחר חצי שעה יש לשטוף את המאגר ולמלא אותו במי רשת לאספקה.
  • כלור במילוי הדרגתי- השיטה השנייה היא למלא את מאגר המים בכ-5% מהנפח שלו בתמיסת כלור. לאחר מילוי המאגר בכלור יש להמתין כשש שעות. לאחר ההמתנה, יש למלא את המאגר במי רשת עד מפלס הגלישה. חשוב לשמור שריכוז הכלור לא יהיה נמוך מ-3 מג"ל.
  • קיטור- השיטה השנייה לחיטוי מאגרי מים בבניין היא חיטוי על ידי קיטור. חיטוי זה מתבצע בזכות החום והלחץ של הקיטור. כאשר מדובר במאגרי מים קטנים יחסית ניתן להוסיף למי הקיטור גם חומר חיטוי מתאים. לאחר מכן, יש להתיז כלור על רצפת המאגר ולהמתין כחצי שעה. לאחר חצי שעה, יש למלא את המאגר במי רשת עד לגובה נמוך של בין עשרה לעשרים סנטימטרים ולאחר מכן לרוקן אותו. לאחר הריקון נמלא שוב את המאגר עד מפלס הגלישה במי רשת. חשוב לוודא שריכוז הכלור לא יהיה נמוך מ-0.3 מג"ל.

 

חיטוי מאגרי מים בבניין- דרישות משרד הבריאות

למשרד הבריאות יש מספר דרישות בחיטוי מאגרי מים בכלל ובחיטוי מאגרי מים בבניין בפרט.

קודם כל, חשוב מאוד לנסות לא להרכיב ציוד בתוך גוף המים עצמו על מנת למנוע זיהומים. יש מקרים בהם יהיה הכרחי להרכיב את הציוד בתוך גוף המים ואז חשוב לעשות זאת כך שיהיה ניתן להוציא את הציוד בלי שאדם ייגע במים. כמובן שהציוד חייב לעבור חיטוי על ידי או בנוכחות אדם המוסמך לכך.

כמו כן, במידה שאתם מעוניינים להשתמש בחומר חיטוי שונה מאשר כלור או כלור גבישי, יש לקבל אישור ממשרד הבריאות לכך.

בנוסף, אחת מדרישות משרד הבריאות היא להודיע לצרכני המים במידה שיש צורך לעצור את אספקת המים.

 

חיטוי מאגר מים בבניין

רמת האיכות של מי השתייה במדינת ישראל נחשבת לגבוהה מאוד ביחס לשאר מדינות העולם. רמת האיכות של המים במדינת ישראל היא גבוהה כל כך בזכות עבודות התשתיות השונות המבוצעות לשיפור מאגרי המים ובזכות מגוון הפעולות הנעשות על מנת לשמור על כל מאגרי המים נקיים לאורך כל ימות השנה. כתוצאה מן הפעולות השונות אשר נעשות כדי לשמור על מי השתייה נקיים, המים אשר מגיעים אל הבתים ברחבי מדינת ישראל הם מים איכותיים מאוד, בני אדם יכולים לשתות אותם ללא כל חשש שמא ימצאו בתוך המים חיידקים או מזהמים אשר עלולים לסכן את הבריאות של בני האדם אשר משתמשים במים. 

כדי לשמור על איכות המים במדינת ישראל וכדי שמאגרי המים בישראל ישמרו נקיים מחיידקים וממזהמים שונים אשר עלולים לפגוע במים ולהפוך אותם מסוכנים לשתייה, נקבעו תקנות וחוקים שונים על ידי משרד הבריאות של ישראל, החוקים והתקנות מתייחסים לשימוש במאגרי מים, לדרכי הטיפול בכל אחד מן הסוגים של מאגר המים הקיימים בארץ ולשמירה על רמת האחזקה שלהם לאורך זמן. במידה ואחד ממאגרי המים בארץ עובר על אחת התקנות או על אחד החוקים, הוא מאבד את הרישיון שלו אשר מקנה לו את הזכות לספק מים לאוכלוסייה במדינת ישראל. 

אחת התקנות הבולטות ביותר אשר נקבעה בתחום מאגרי המים על ידי משרד הבריאות הישראלי היא תקנה  הקובעת שכל אחד ממאגרי המים במדינת ישראל חייב לעבור תהליך ניקיון במועד שנקבע מראש, תהליך הניקוי חייב להתבצע על ידי איש מקצוע אשר מחזיק בכל ההסמכות המתאימות לביצוע ניקיון למאגרי מים. 

תהליך הניקיון צריך להתבצע באופן מקצועי ויסודי כדי שהמים אשר נמצאים בתוך מאגר המים אכן יהיו איכותיים וראויים לשתייה על ידי בני אדם וכדי להבטיח שהמים הקיימים בתוך מאגר המים יהיו נקיים מחיידקים ומזהמים שונים שעלולים להפוך את המים למסוכנים. 

 

מאגרי המים הנפוצים במדינת ישראל

ניתן למנות ארבעה סוגים עיקריים של מאגרי מים בהם נעשה שימוש שוטף בישראל:

 

  • מאגר מים של מי שתייה – מאגר מים של מי שתייה נחשב למאגר מים גדול ביחס למאגרי המים האחרים, מאגר זה מכיל בתוכו מים ברמת איכות גבוהה שבני אדם יכולים לשתות, המים יוצאים מתוך המאגר וזורמים אל הברזים הנמצאים בבתים במדינת ישראל. ניתן למצוא גדלים שונים של מאגרי מים של מי שתייה, כל מאגר מים של מי שתייה כולל בתוכו פתח כניסה אשר באמצעותו ניתן להיכנס אל תוך מאגר המים. 
  • מאגר מים בבניינים גבוהים – כאשר אנו מדברים על מאגר מים בבניינים גבוהים אנחנו למעשה מדברים על מאגר מים אשר נמצא בבניינים בגובה של חמש קומות ויותר, מטרתם העיקרית של מאגרי המים הללו היא להגדיל את הלחץ של המים בקומות הגבוהות של הבניין, כמו כן מאגרי המים הללו משמשים בתור מקור מים למצבי חירום בהם אספקת המים שהבניין מקבל מן הרשות העירונית נפסקת. בנוסף על כך, נעשה שימוש במאגר המים של הבניין גם כחלק ממערכת כיבוי האש של הבניין. 
  • מאגר מים של מים חמים – מאגר מים של מים חמים נחשב למאגר מים קטן ביחס למאגרי המים האחרים, ממאגר המים הזה זורמים מים חמים. מדובר במאגר המים בעל כמות הסכנות אפשריות הגדולה ביותר, כמות הסכנות במאגר מים מן הסוג הזה היא הגדולה ביותר עקב הטמפרטורות הגבוהות של המים אשר נמצאים בתוך המאגר, מים חמים משמשים כמצע נהדר לגדילה והתפתחות של חיידקים. פעולות הניקיון במאגר מים מן הסוג הזה הן בעלות חשיבות גבוהה מאוד, במידה ותהליך הניקוי במאגר מים מן הסוג הזה יעשה באופן לא מקצועי, הדבר עלול להוביל לסכנה ממשית לחיים של בני אדם. 
  • מגדלי קירור – מאגרי מים מסוג מגדלי קירור משמשים לצורך קירור של כמויות ענקיות של מים, קירור המים מתבצע באמצעות זרימת אוויר מכוונת. המטרה העיקרית של מגדלי הקירור היא להוריד את טמפרטורת המים. חלק נרחב מן השימוש במגדלי קירור מתבצע במתקנים אזרחיים שונים, כך למשל ניתן לראות מגדלי קירור המשמשים בתור כוח חירום לגנרטורים. 

 

חיטוי מאגר מים בבניין – כיצד עושים זאת?

תהליך החיטוי של מאגר מים בבניין מתבצע בהתאם לשלבים ברורים וקבועים, כל מאגר מים יעבור תהליך חיטוי שונה, זאת בהתאם למאפיינים ולתנאים השונים הקיימים באותו מאגר מים ספציפי בו מתבצע הטיפול. 

בתחילת תהליך החיטוי יבצעו סגירה לקו המים של הבניין וירוקנו את מערכת המים מכל המים הקיימים בתוכה. לאחר מכן תיערך בדיקה מקיפה למאגר המים זאת על מנת להבטיח כי במאגר לא נמצאות נקודות שאינן אטומות כראוי, דרך נקודות שאינן אטומות כראוי עלולים לחדור מזהמים וחיידקים אל תוך מאגר המים. אם במהלך הבדיקה נמצאו נקודות שאינן אטומות, איש מקצוע יאטום אותן ויצבע את מאגר המים. 

בשלב הבא איש המקצוע ישטוף את מאגר המים של הבניין על ידי שימוש בלחץ גבוה, בנוסף על כך איש המקצוע יערוך ניקוי לדפנות של מאגר המים באמצעות מברשת ייעודית שעשויה מסיבים חזקים.  לאחר שסיים לנקות את מאגר המים, בעל המקצוע ממלא את המאגר בחומר מחטא ובמים.  המים עם החומר המחטא ישארו בתוך מאגר המים לפרק זמן מסוים על מנת להבטיח כי כל הזיהומים שעלולים להיות במים ייעלמו, בסופו של תהליך החיטוי בעל המקצוע יבצע שטיפה יסודית למאגר המים.  לאחר שתהליך החיטוי של מאגר המים מסתיים, איש המקצוע מבצע בדיקת איכות למים הנמצאים במאגר, זאת על מנת לוודא שלא נותרו שאריות של חומרי חיטוי במים או חומרים מסוכנים אחרים. 

מרגישים טעם קצת לא נעים במי הברז בבית? מבחינים בצבע לא סביר של המים היוצרים מברז המטבח או האמבטיה? האם מתישהו בעת האחרונה קיבלתם מהרשות המקומית התראה על זיהום המים וצורך להרתיח מים לשתייה, ועל אף שהתקלה כבר סודרה אתם מרגישים שמשהו עדיין לא תקין במים ואולי גם עלייה ברמת התחלואה בבית? בכל מקרה של חשד קל שבקלים לזיהום במערכת המים בבית, חשוב מאוד להזמין שירות חיטוי צנרת מים ולהבטיח שאתם בטוחים.

ממה נגרם זיהום במערכת המים?

זיהום במערכת המים יכול לנבוע ממספר גורמים, שרובם נמצאים מחוץ לשליטתכם אתם בביתכם. אחד הגורמים המרכזיים לזיהומים במערכות מים ביתיות ובכלל הוא זיהום שמתחיל במאגרי המים המרכזיים המופעלים על ידי הרשויות הלאומיות למים או על ידי הרשויות המקומיות והמוניציפליות. במקרים אלה נוצר זיהום במערכות המים המרכזיות, שמיועדות להפיץ את המים לכלל צרכני הקצה באזור מסויים, וזיהום זה מופץ דרך מערכת המים עצמה. במקרים אלה, מרגע שמזוהה הזיהום מפורסמת הודעה בציבור על חשש לזיהום מים באזור מסוים ועל הצורך להרתיח את המים לפני שתייה.

זיהום במערכת מים יכול להיגרם גם כתוצאה מאיטום לקוי של מערכת המים, פיצוצים בצנרת ודליפות מים בחיבורי צנרת. לכאורה, זיהום היא הדאגה המשנית שלנו כאשר מתפוצץ לנו צינור מים בבית, אבל עדיין מדובר בדאגה שבמקרים הגרועים ביותר שלה יכולה להפוך גם לדאגה המרכזית. ככלל, במערכות מים שאינן אטומות היטב, יכולים גורמים מזהמים לחדור למערכת המים דרך חרכים, סדקים ופתחים למיניהם, ופשוט להישאר במערכת תוך שהם מפיצים את השפעתם למשך פרק זמן מסוים. אחת הדוגמאות הקלאסיות של סוג זיהום זה היא הדוגמא של מכונת קפה או בר מים ביתי. מכשירים אלה הולכים ומתכלים עם הזמן, צוברים קורוזיה ואבן על מערכותיהן הפנימיות, באופן שגורם לאיכול המעטפת של מערכת המים. במקרה זה ייתכן שלא תרגישו נזילה או פגם בתפקוד המכשיר, אבל בפועל נפתח פתח להיווצרות זיהום במערכת.

אילו סוגי זיהום קיימים?

זיהום מים הוא מונח גג שמבטא פגיעה באיכות המים. פגיעה זו יכולה לבוא לידי ביטוי בטעם או בצבע המים בלבד, והיא יכולה לבוא לידי ביטוי בפגיעה בבריאותם של המשתמשים במים בין בטווח המיידי לאחר צריכת המים ובין בטווח הארוך. ככלל, את זיהומי המים אפשר לחלק לשני זיהומים מרכזיים: זיהום בקטריאלי וזיהום כימי. זיהום בקטריאלי הוא זיהום שנוצר בעקבות חדירת חיידקים אל מערכת המים והתפשטותם במערכת המים. המים מהווים מקור מזון מרכזי אך לא מספיק לחיידקים. בתקופות שונות של השנה, טמפרטורות המים שזורמים בצנרת הן טמפרטורות שתומכות בהתרבות חיידקים, ובתנאים מסוימים יכולות להיווצר מושבות חיידקים, בעיקר בחיבורים לא אטומים לאורך מערכת המים, מהם חודר הזיהום אל המים ומתפשט במערכת המים כולה.

זיהום בקטריאלי נפוץ מאוד גם במאגרי מים, ותחת מאגרי מים אפשר לציין כל מקטע במערכת שבו יכול להיווצר מצב של מים עומדים עם חשיפה כלשהי לאוויר. בר המים הביתי, מכונת הקפה הביתית, דוד השמש והחשמל, מערכות להגברת לחץ מים בבניינים משותפים, מאגרי מים חירום וכן הלאה, כל אלה הן דוגמאות למאגרי מים שבהם יכול להיווצר זיהום בקטריאלי בקלות רבה יחסית.

סוג הזיהום השני הוא זיהום כימי. במקרה זה, נובע הזיהום מחדירת חומרים שונים אל מערכת המים ובכלל זה מתכות למיניהן, חלודה, גרגרי חול ואבק, חומרים רעילים, חומרים מסוכנים וכן הלאה. כל אחד מאלה יכול בקלות רבה להתפשט במים ולייצר סיכון ממשי לבריאות המשתמשים במים, בין בטווח המיידי ובין בטווח הארוך.

אז מה עושים? חיטוי מערכות מים

חיטוי מערכות מים הוא הפתרון לכל מקרה של חשש לזיהום במערכת מים או לזיהום בפועל. חיטוי הוא תהליך שחייב להתבצע בצורה מקצועית ועל ידי גורם מוסמך, שיודע לנהל וליישם את תהליך החיטוי באופן כזה שיבטיח את סילוק הגורם המזהם מחד אך גם יבטיח כי לא ייגרם נזק למערכת המים ולמים עצמם בעקבות תהליך החיטוי עצמו.

תהליך החיטוי כולל בתוכו חומרי חיטוי כמו כלור או אוזון והוא כולל בתוכו פרוצדורות חיטוי שנועדו להתמודדות גם עם זיהומים כימיים ולא רק בקטריאליים. תהליך החיטוי יכול להשתנות ממקרה למקרה בהתאם לסוג מערכת המים, סוג הזיהום שמזוהה בה, גודל המערכת, תדירות הזיהומים המתרחשים במערכת וכן הלאה. כך למשל, זיהום בקו ייצור של מפעל משקאות יהיה כרוך בתהליך חיטוי שעשוי להיראות מעט אחרת מאשר חיטוי של צנרת מים ביתית או של מאגרי המים בבר מים ביתי. הפרוצדורות שייושמו לאורך תהליך החיטוי, סוגי חומרי החיטוי שייושמו, מינון חומרי החיטוי, פרק הזמן שבו ישהו חומרי החיטוי במערכת, המהלכים המקדימים שיבוצעו במערכת המים לפני ביצוע החיטוי עצמו, המהלכים שיבוצעו לאחר ביצוע החיטוי על מנת לוודא את איכות המים – כל אלה הן דוגמאות להבדלים שיכולים להתקיים בין מקרים שונים של חיטוי מערכות מים.

חיטוי מאגרי מים

על אף שהזיהום שנתפס כשכיח ביותר והסביר ביותר במאגרי מים הוא זיהום בקטריאלי, בפועל יכולים מאגרי מים לסבול באותה המידה ואולי אפילו יותר, מזיהומים כימיים שאיתם צריך לדעת גם להתמודד. מאגרי מים יכולים לסבול מזיהום בקטריאלי כתוצאה מהיווצרות מושבות חיידקים באזורים שונים של המים, ובתנאים הנכונים שמתקיימים בעיקר במאגרי מים עומדים, יכולות מושבות אלה להתפשט בכל רחבי המאגר בתוך זמן קצר ולהיתפס אל דפנות המאגר באופן שיקשה על סילוק הזיהום בהמשך הדרך. מאגרי מים יכולים לסבול גם מזיהום כימי כתוצאה מחומרים שונים המגיעים עם זרם המים ושוקעים בתוך המאגר לאורך זמן, תוך שהם נצמדים אל דפנות המאגר ויוצרים משקעי זיהום של ממש.

שלבים בחיטוי מאגר מים

התהליך של חיטוי מאגרי מים מתחיל בריקון המאגר ממים וריקון כל מערכת המים המיידית שמקיפה את המאגר. לאחר בידוד המאגר ממערכת המים ההיקפית מבוצע ניקיון של דפנות המאגר. ניקיון זה יכול להתבצע באמצעות מברשות ברזל קשיחות או באמצעות אמצעי שטיפה בלחץ גבוה מאוד, אמצעי המסה המבוססים על קיטור וכן הלאה, הכל בהתאם לגודל המאגר, מבנה המאגר והנגישות לדופן הפנימית של המאגר. המטרה היא להסיר מדופן המאגר כל סימן וזכר לזיהום ולהבטיח שמשטח הדופן הפנימית של המאגר הוא נקי לחלוטין ואינו מכוסה במשקעים שיכולים להוות מוקדים להיווצרות זיהומים בקטריאליים או כימיים.

לאחר ניקיון המאגר מבוצעת בדיקת איטום על מנת לוודא שלא קיימות נקודות בהן יכולים להיווצר זיהומים שונים או שדרכן יכולים לחדור זיהומים אל המאגר עצמו. לאחר מכן מתחיל תהליך החיטוי עצמו, ובמקרה זה ניתן ליישם פרוצדורות של מילוי המאגר עם תערובת של מים עם חומר חיטוי במינון הנדרש לפרק הזמן הנדרש, או לחילופין מעבר פיזי על דפנות המאגר לשם מריחת חומר חיטוי בכל נקודה ונקודה. גם במקרה זה, הטכניקה תלויה בסוג המאגר, הגודל שלו והנגישות אל דופן המאגר.

לבסוף, מבוצעת שטיפה יסודית של המאגר על מנת להבטיח שלא נותרו שיירי זיהום בתוך המאגר וכן שלא נותרו שיירי חומר חיטוי שיכול גם הוא לסכן את המשתמשים במים באותה המידה. לאחר שהמאגר נשטף באופן יסודי, מבוצעת בדיקת איכות למים על מנת לוודא כי לא ניתן עוד לזהות במים כל סימן לזיהום כלשהו ו/או לשאריות חומר חיטוי.

ניקוי צנרת מים ביתית

לו הייתם רואים את צנרת המים הביתית שלכם מבפנים, ייתכן שלא הייתם ממש אוהבים את מה שאתם רואים, בעיקר לאור משקעי החלודה שמצטברים בתוכה. יחד עם זאת, מאחר ומדובר במערכת סגורה לחלוטין ללא מגע לאוויר הפתוח, למשקעים הללו אין כל השפעה או משמעות על איכות המים, למעט השפעה מסוימת על טעם המים. אחרי שאמרנו את זה, כל מקרה שבו אנחנו למעשה מפסיקים את לחץ המים הקבוע בצנרת המים ומאפשרים לאוויר לחדור פנימה, יכול להוביל למצב שבו עלול להיווצר זיהום בתוך צנרת המים. על כן, אם ערכתם שיפוץ לאחרונה בבית, אם הפסקתם את זרם המים לזמן לא קצר, אם סבלתם לאחרונה מהפסקות מים חוזרות ונשנות, ייתכן מאוד שאתם זקוקים לתהליך ניקוי צנרת מים ביתית, איתור נזילות מים זהו גם שירות שאנו מציעים..

ניקוי צנרת מים ביתית הוא תהליך שיכול לכלול גם אלמנט של חיטוי אך לא בהכרח. ככלל, המטרה של תהליך כזה היא לנקות את הצנרת הביתית ממשקעים כימיים כמו חלודה, מתכות כבדות, גרגרי חול ואבק וכדומה. ניקוי זה מבוצע על ידי סגירת מערכת המים הביתית ובידודה ממערכת המים המרכזית תחילה. לאחר מכן מבוצעת הזרמה של מים בעוצמה גבוהה במיוחד בליווי חומרים מיוחדים שמיועדים להמס משקעי חלודה, אבנית וכדומה וכאמור על פי הצורך, גם בליווי חומרי חיטוי כדוגמת כלור או אוזון. לבסוף, מבוצעת שטיפה יסודית של הצנרת בלחץ גבוה ורק לאחר שבדיקת איכות מראה כי הצנרת נקייה ומטוהרת מכל גורם זר, מבוצע חיבור מחדש של מערכת המים הביתית למערכת המים הראשית והפעלתה כרגיל.

חיטוי מים לטופס 4

אחת הסיטואציה בהן אתם עשויים להידרש לביצוע חיטוי במערכות המים בביתכם היא הסיטואציה של הגשת בקשה לטופס 4. טופס 4 הוא טופס שמופק על ידי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה והוא מהווה למעשה את אישור האכלוס עבור הנכס. על פי חוק, נכס שלא הופק עבורו טופס 4, הוא אסור לאכלוס ולא ניתן לחבר אותו לתשתיות החשמל והמים על  פי חוק. במסגרת התהליך של אישור בקשת טופס 4, יכולה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה לדרוש מבעלי הנכס לבצע חיטוי מים לטופס 4.

המדובר בבקשה שגרתית שמיועדת להבטיח שצנרת המים במבנה אינה סובלת מזיהומים שנוצרו בתוכה לאורך תהליך הבנייה. חשוב להבין שלאורך תהליך הבנייה כולו, צנרת המים של הדירה עומדת כשהיא חשופה לגמרי לחדירת גורמים מזהמים מהאוויר, ולאלו יש מספיק זמן להשתקע בתוך הצנרת ולהתרבות בתוכה. אלו יכולים להיות חיידקים זעירים ובלתי נראים, אבל גם מקקים, חרקים ומזהמים כימיים וגושניים כמו עפר, אבק, חול, חומרי בנייה וכדומה.

הנחיות משרד הבריאות לחיטוי מים

חיטוי מים לטופס 4 הוא הליך שמיועד להבטיח כי כל צנרת המים וכל הרכיבים המחוברים אליה עברו תהליך של ניקוי יסודי וחיטוי יסודי מפני זיהום, כך שהשימוש במים באותה דירה הוא בטוח לחלוטין. על אף שמדובר לכאורה במטלה שהוועדה המקומית מטילה עליכם, אתם בהחלט יכולים להעריך את החשיבות של חיטוי מים לטופס 4 ולהבין גם מדוע מאלצים אתכם לבצע אותו לפני שתקבלו את האישור לאכלס את הדירה החדשה.

חיטוי צנרת מים

חיטוי צנרת מים הוא הליך נוסף של עולם חיטוי מערכות מים והוא כמובן מבוצע הן במגזר הפרטי והן במגזר העסקי והתעשייתי. בדומה לניקוי צנרת מים, חיטוי צנרת מים הוא הליך שמתמקד בעיקר בצורך לטהר את מערכת המים מנוכחות של מזהמים בקטריאליים. המשמעות היא שבהליך של חיטוי צנרת מים לא יושקע רוב המאמץ בניקוי דפנות הצנרת הפנימיות מהחלודה שהצטברה עליהן לאורך השנים, אלא דווקא בהסרת זיהומים בקטריאליים והסרת אלמנטים בתוך הצנרת שיכולים להוות בסיס להתהוות זיהומים כאלה בעתיד.

יחד עם זאת, חשוב להבין שגם זיהומים בקטריאליים במערכות מים יכולים לנבוע מזיהום שחודר למערכת המים בתצורה כימית, ורק לאחר מכן הופך לזיהום בקטריאלי. כך למשל, חדירה של מי ביוב אל מערכת המים יכולה להוביל בסופו של דבר לזיהום בקטריאלי מסוכן, על אף שלכאורה הזיהום הראשוני הוא זיהום כימי. על כן, במסגרת התהליך של חיטוי צנרת מים מבוצעים הליכים המיועדים להסיר גם מזהמים כימיים ומשקעים מזהמים שהצטברו על גבי הדפנות הפנימיות של הצנרת.

חיטוי מאגרי מים בבניין

כמה עולה חיטוי מערכות מים?

חיטוי מערכות מים הוא תחום מאוד מגוון וורסטילי, ולכן יכול להשתנות מאוד ממקרה למקרה. חיטוי קווי ייצור במפעלי תעשייה הוא הליך שונה לחלוטין מחיטוי צנרת מים ביתית בבית פרטי, שגם הוא הליך שונה מאוד מחיטוי צנרת מים בבניין משותף. חיטוי מאגרי מים שונה מחיטוי צנרת מים, וחיטוי צנרת מים לטופס 4 גם הוא שונה מחיטוי צנרת מים פעילה. במה זה שונה – זה שונה בפעולות ההכנה שיש לבצע לקראת החיטוי, בהסתברות להתקלות בפגמים במערכת המים עצמה ובצורך לתקן אותם על מנת להשיג את מטרות החיטוי, במורכבות הנגישות לאלמנטים השונים במערכת, בגודל המערכת שיש לחטא ובעוד שורה של פרמטרים.

תהליך החיטוי יכול להשתנות כמובן גם על פי נסיבות הזיהום במקרה הספציפי. במערכות גדולות שבהן נראה כי הזיהום חדר באופן עמוק אל תוך המערכת ייתכן שיידרש הליך ארוך ומורכב יותר על מנת להבטיח שהזיהום מוסר לחלוטין מן המערכת, לעומת מקרה בו מדובר בחשש לזיהום או בתחזוקה שוטפת שמיועדת למנוע היווצרות זיהום. בכל אחד מן המקרים הללו התמחור עבור שירות החיטוי יהיה שונה.

כמו כן, שימו לב שעלות החיטוי משתנה גם בהתאם לאיש המקצוע שאתם מביאים לביצוע המשימה. ככלל, חיטוי מערכות מים חייב להתבצע על ידי אנשי מקצוע שהוסמכו לעניין ופועלים ברישיון. נותני שירות קיקיוניים ידרשו בדרך כלל מחיר נמוך הרבה יותר, אך במקרה הטוב השירות שלהם יהיה פחות ערך ובמקרה הרע אף יסכן את המשתמשים במערכת המים. על כן, חשוב לוודא שאתם מזמינים אנשי מקצוע מוסמכים גם אם זה יעלה לכם טיפה יותר.

חיטוי צנרת מים

חיטוי צנרת מים, חיטוי מאגרי מים, חיטוי מערכות מים – כל אלה הם שירותים שהאדם הסביר נדרש אליהם אולי פעם או פעמיים במהלך חייו, אך דווקא במקרים האלה חשוב מאוד שהוא ידע לקבל את ההחלטות הנכונות על מנת להבטיח את בריאותם של המשתמשים במים. חשוב מאוד שאת החיטוי יבצע איש מקצוע בעל הסמכה מתאימה ורישוי מתאים, וכן כדאי לוודא שלאיש המקצוע הנבחר יש ניסיון בביצוע משימת החיטוי הספציפית. כך למשל, ישנם אנשי מקצוע המתמחים בחיטוי מאגרי מים בענף החקלאות ובמפעלי מזון ומשקאות, בעוד אנשי מקצוע אחרים מתמחים יותר בחיטוי מערכות מים ביתיות, חיטוי צנרת ביתית וכדומה. על אף שעקרונות החיטוי אינם משתנים בין מקרה למקרה, הפרוצדורות יכולות להשתנות מאוד, כלי העבודה וחומרי חיטוי יכולים להיות שונים והדגשים לאורך התהליך יכולים להיות שונים ברמה כזאת שדורשת היכרות מקדימה של איש המקצוע המבצע את המשימה עם כל אתגרי המשימה האופייניים לה.

חיטוי צנרת

חיטוי צנרת הוא תהליך חשוב מאוד שעוזר לשמור על המים הזורמים בצנרת נקיים, טהורים, צלולים ואיכותיים על מנת שיוכלו לשמש אותנו לשתייה, רחצה ולכל שימוש אחר. בישראל יש פיקוח על המים עד הרגע שהם מגיעים לצנרת של הבניין או הבית הפרטי שלנו. מהרגע הזה אין פיקוח על המים ולא ניתן לדעת האם אנחנו מקבלים מים ראויים לשתייה או לא. לכן, חשוב לבצע אחת לתקופה בדיקה וחיטוי צנרת. על כך במאמר הבא.

מהו חיטוי צנרת?

כפי שהבנו, המים משמשים אותנו לדברים רבים, כולל שתייה. חשוב מאוד שמי השתייה שלנו יהיו איכותיים ויעמדו בסטנדרטים של משרד הבריאות. כאשר חודרים מזהמים לצנרת המים, כמו חלודה שמצטברת על הצנרת, מי ביוב שחדרו לצנרת, כימיקלים מסוכנים וכדומה, חשוב מאוד לטפל בכך במהירות האפשרית, שכן אלה מסכנים את הבריאות שלנו. לשם כך נבצע חיטוי צנרת.

חיטוי צנרת הוא למעשה תהליך שמטרתו להסיר את המשקעים והמזהמים שהצטברו לאורך קווי המים שלנו. את תהליך חיטוי הצנרת יש לבצע במקצועיות ובזהירות על מנת שהתהליך יניב את התוצאות הרצויות.

 

כיצד מתבצע חיטוי צנרת?

על מנת לבצע חיטוי צנרת יש לעקוב אחר מספר שלבים.

תהליך חיטוי צנרת מתחיל קודם כל בריקון קווי המים ממים. יש לסגור את זרימת המים לאורך קווי המים כך שקו המים יהיה מבודד משני הצדדים שלו. שימו לב שיש להסיט את המים לפתח יציאה שדרכו נוכל להזרים מים וחומרי חיטוי.

לאחר שסגרנו את זרימת המים, יש להזרים לתוך קווי המים זרם מים בלחץ גבוה במטרה להסיר שכבת לכלוך וזיהום ראשונית. לאחר הזרמת המים יש להזרים חומר חיטוי מהול במים. לאחר מכן יש להזרים מים מעורבים עם חומר חיטוי בכמות גדולה יותר. את התערובת יש להשאיר בקווי המים לזמן ממושך על מנת שתמוסס את שאר שכבות הלכלוך והמזהמים. בסופו של דבר, כל השכבות יתנקו ויוסרו מדפנות קווי המים.

השלב האחרון בתהליך יהיה לשטוף באופן יסודי את קווי המים על מנת ששאריות המזהמים יתנקו ושלא יהיו שאריות של חומרי חיטוי שיגיעו למים שלנו.

לבסוף, על אנשי המקצוע לבדוק את איכות המים על מנת להבין אם חיטוי הצנרת התבצע כהלכה. בבדיקה אנשי המקצוע יוודאו שהמים שזורמים בקווי המים בבית שלכם טהורים, צלולים, נקיים מחלודה ומשאר חיידקים ומזהמים. כמו כן, הם יוודאו כי המים נקיים משאריות של חומרי החיטוי איתם ביצעו את התהליך.

 

חיטוי צנרת על ידי אנשי מקצוע

על מנת לנקות את המים שזורמים בברזים שלכם מחלודה, מאבנית ומשאר חיידקים וחומרים מזהמים יש להזמין חברה לחיטוי צנרת.

חשוב מאוד שתהליך חיטוי צנרת יתבצע על ידי אנשי מקצוע שמתמחים בביצוע עבודות אלה. חשוב מאוד לבחור בחברה מקצועית שמחזיקה אנשי תחזוקה מקצועיים ואמינים, שמכירים את קווי המים ואת המנגנונים המקיפים אותם על מנת לבצע את התהליך כהלכה.

מתי נדרש לבצע חיטוי צנרת?

ישנם מספר מקרים בולטים בהם יש לבצע חיטוי צנרת.

  • בקשה מיוחדת מרשות המים- המים שמגיעים לצנרת המים הפרטית שלנו הם תחת פיקוח מתמיד. הניטור של מאגרי המים מתבצע על ידי רשות המים האחראית עליהם. בישראל, יש מספר מקורות לצריכת מים, כאשר לכל מקור כזה רשות מים המפקחת עליו. קיימים מקרים בהם יכולה להתקבל בקשה מרשות המים לבצע חיטוי צנרת בעקבות חדירה של זיהום כימי או בקטריאלי או בגלל סיבות שונות. זיהומים אלה יכולים לנבוע ממקור ביולוגי או ידי אדם, אך בכל מצב חשוב לבצע חיטוי צנרת במהירות האפשרית.
  • לאחר בניה- מקרה נוסף בו יהיה צורך בביצוע חיטוי צנרת הוא לאחר תהליך בניה. תהליך בניה הוא תהליך ארוך אשר כולל פסולת רבה. בסוף תהליך הבניה יכולות להישאר שאריות של חומרי בנייה או פסולת בניין בצנרת המים. לפני שמקבלים טופס 4, שמבטיח כי המבנה בטוח ומתאים לאכלוס בני אדם, מומלץ לבצע חיטוי צנרת. חיטוי הצנרת מבטיח כי הצנרת נקייה וכי המים הזורמים בה איכותיים, טהורים, צלולים ומתאימים לשתייה ורחצה. בסוף תהליך החיטוי החברה תוכל לבצע בדיקה על מנת לוודא כי המים אכן נקיים.
  • זיהום של מקור מים- לעתים, מתגלה זיהום במקור המים ממנו זורמים המים אל הצנרת שלכם. במקרה כזה, הגורם האחראי מטפל בזיהום במקור המים. אך, חשוב מאוד להבין כי הטיפול מתבצע במקור המים עצמו ולכן לא תמיד הצנרת הפרטית שלכם תהיה נקייה מהמזהמים. לכן, במידה שהיה זיהום במקור המים מומלץ לבצע חיטוי צנרת.
  • זיהום מקומי- יכולים להיות מקרים בהם יש זיהום מקומי. לדוגמא, כאשר מפעלים שופכים חומרים כימיים שחודרים למקורות המים. במצבים כאלה חשוב מאוד לבצע חיטוי צנרת על מנת לטהר את המים מחומרים כימיים.
  • מערכות קטנות- קיימות מערכות קטנות, שיכולות לפתח זיהום ולפגוע בבריאות שלנו. דוגמא למערכת כזו היא מערכת סנני המים הביתית. כאשר לא מחליפים או מחטאים את המערכת באופן קבוע, יכולים להצטבר במערכת בקטריות ומגוון מזיקים שמזהמים את המים שלנו ומסכנים את הבריאות שלנו. לכן, חשוב מאוד לקחת בחשבון את המערכות הללו, לבדוק אותן באופן קבוע ולנקות אותן לפחות פעם בשנה.

 

חיטוי צנרת- שמירה על צנרת נקייה

אז הבנו כיצד לנקות את המים כאשר מופיעים חיידקים ומגוון מזהמים. אך חשוב מאוד לשמור על הצנרת נקייה באופן קבוע על מנת לשמור על איכות המים. לכן, על מנת לשמור על איכות המים ולשמור עליהם נקיים ובטוחים לשימוש, מומלץ למהול כמויות קטנות של חומר חיטוי בזרם המים. חומרי חיטוי שמתאימים לזרימה קבועה הם כלור או אוזון, כמובן בכמויות קטנות מאוד. חומרי חיטוי אלה לא מחטאים את קווי המים מחיידקים אלא שומרים על המים מטוהרים ככל הניתן ומונעים הצטברות של חיידקים, חלודה ומזהמים אחרים.

חיטוי קווי מים

חיטוי קווי מים נועד לטהר את המים הזורמים בקווי המים שלנו. בסופו של דבר, המים הזורמים בקווי המים משמשים אותנו לניקיון הבית, לרחצה, לבישול ואת רובנו גם לשתייה. לכן, חשוב לשמור עליהם נקיים וטהורים. מהו חיטוי קווי מים ובאילו מקרים נבצע אותו? המאמר הבא הוא בשבילכם.

 

חיטוי קווי מים- מה זה?

חיטוי קווי מים הוא תהליך שמטרתו להסיר את המשקעים והמזהמים שהצטברו לאורך קווי המים שלנו. את תהליך חיטוי הצנרת יש לבצע במקצועיות ובזהירות על מנת שהתהליך יניב את התוצאות הרצויות. המים משמשים אותנו לדברים רבים, כולל שתייה. חשוב מאוד שמי השתייה שלנו יהיו איכותיים ויעמדו בסטנדרטים של משרד הבריאות. כאשר חודרים מזהמים לקווי המים, כמו חלודה שמצטברת על הצנרת, מי ביוב שחדרו לצנרת, כימיקלים מסוכנים וכדומה, חשוב מאוד לטפל בכך במהירות האפשרית, שכן אלה מסכנים את הבריאות שלנו. לשם כך נבצע חיטוי קווי מים.

שימו לב- חשוב מאוד לשמור על הצנרת נקייה באופן קבוע על מנת לשמור על איכות המים. לכן, על מנת לשמור על איכות המים ולשמור עליהם נקיים ובטוחים לשימוש, מומלץ למהול כמויות קטנות של חומר חיטוי בזרם המים. חומרי חיטוי שמתאימים לזרימה קבועה הם כלור או אוזון, כמובן בכמויות קטנות מאוד. חומרי חיטוי אלה לא מחטאים את קווי המים מחיידקים אלא שומרים על המים מטוהרים ככל הניתן ומונעים הצטברות של חיידקים, חלודה ומזהמים אחרים.


חיטוי קווי מים- שלבי התהליך

תהליך חיטוי קווי מים כולל מספר שלבים-

  1. תהליך חיטוי קווי מים מתחיל קודם כל בריקון קווי המים ממים וסגירת זרם המים לאורך קווי המים כך שקו המים יהיה מבודד משני הצדדים שלו. שימו לב שיש להסיט את המים לפתח יציאה שדרכו נוכל להזרים מים וחומרי חיטוי.
  2. יש להזרים לתוך קווי המים זרם מים בלחץ גבוה במטרה להסיר שכבת לכלוך וזיהום ראשונית.
  3. לאחר הזרמת המים יש להזרים חומר חיטוי מהול במים ולאחר מכן יש להזרים מים מעורבים עם חומר חיטוי בכמות גדולה יותר. את התערובת יש להשאיר בקווי המים לזמן ממושך על מנת שתמוסס את שאר שכבות הלכלוך והמזהמים. בסופו של דבר, כל השכבות יתנקו ויוסרו מדפנות קווי המים.
  4. שטיפה יסודית של קווי המים על מנת ששאריות המזהמים יתנקו ושלא יהיו שאריות של חומרי חיטוי שיגיעו למים שלנו.
  5. בסוף על אנשי המקצוע לבדוק את איכות המים על מנת להבין אם חיטוי קווי המים התבצע כהלכה. בבדיקה אנשי המקצוע יוודאו שהמים שזורמים בקווי המים בבית שלכם טהורים, צלולים, נקיים מחלודה ומשאר חיידקים ומזהמים. כמו כן, הם יוודאו כי המים נקיים משאריות של חומרי החיטוי איתם ביצעו את התהליך.

חיטוי קווי מים- באילו מקרים?

ישנם מספר מקרים בולטים בהם יש לבצע חיטוי קווי מים-

  • בקשה מיוחדת מרשות המים- המים שמגיעים לקווי המים הם תחת פיקוח מתמיד. הניטור של מאגרי המים מתבצע על ידי רשות המים האחראית עליהם. בישראל, יש מספר מקורות לצריכת מים, כאשר לכל מקור כזה רשות מים המפקחת עליו. קיימים מקרים בהם יכולה להתקבל בקשה מרשות המים לבצע חיטוי קווי מים בעקבות חדירה של זיהום כימי או בקטריאלי או בגלל סיבות שונות. זיהומים אלה יכולים לנבוע ממקור ביולוגי או ידי אדם, אך בכל מצב חשוב לבצע חיטוי קווי מים במהירות האפשרית, על מנת לשמור על הבריאות שלנו ולהימנע משימוש במים מזוהמים.
  • לאחר בניה- מקרה נוסף בו יהיה צורך בביצוע חיטוי קווי מים הוא לאחר תהליך בניה. תהליך בניה הוא תהליך ארוך אשר כולל פסולת רבה. בסוף תהליך הבניה יכולות להישאר שאריות של חומרי בנייה או פסולת בניין בצנרת המים. לפני שמקבלים טופס 4, שמבטיח כי המבנה בטוח ומתאים לאכלוס בני אדם, מומלץ לבצע חיטוי קווי מים. חיטוי קווי מים מבטיח כי הצנרת נקייה וכי המים הזורמים בה איכותיים, טהורים, צלולים ומתאימים לשתייה ורחצה. בסוף תהליך החיטוי החברה תוכל לבצע בדיקה על מנת לוודא כי המים אכן נקיים.
  • זיהום של מקור מים- לעתים, מתגלה זיהום במקור המים ממנו זורמים המים אל הצנרת שלכם. במקרה כזה, הגורם האחראי מטפל בזיהום במקור המים. אך, חשוב מאוד להבין כי הטיפול מתבצע במקור המים עצמו ולכן לא תמיד קווי המים הפרטיים שלכם יהיו נקיים מהמזהמים. לכן, במידה שהיה זיהום במקור המים מומלץ לבצע חיטוי קווי מים.
  • זיהום מקומי- יכולים להיות מקרים בהם יש זיהום מקומי. לדוגמא, כאשר מפעלים שופכים חומרים כימיים שחודרים למקורות המים. במצבים כאלה חשוב מאוד לבצע חיטוי קווי מים על מנת לטהר את המים מחומרים כימיים.
  • מערכות קטנות- קיימות מערכות קטנות, שיכולות לפתח זיהום ולפגוע בבריאות שלנו. דוגמא למערכת כזו היא מערכת סנני המים הביתית. כאשר לא מחליפים או מחטאים את המערכת באופן קבוע, יכולים להצטבר במערכת בקטריות ומגוון מזיקים שמזהמים את המים שלנו ומסכנים את הבריאות שלנו. לכן, חשוב מאוד לקחת בחשבון את המערכות הללו, לבדוק אותן באופן קבוע ולנקות אותן לפחות פעם בשנה.


האם כדאי לבצע חיטוי קווי מים על ידי אנשי מקצוע?

התשובה היא כן. על מנת לנקות את המים שזורמים בברזים שלכם מחלודה, מאבנית ומשאר חיידקים וחומרים מזהמים יש להזמין חברה לחיטוי קווי מים.

חשוב מאוד שתהליך חיטוי קווי מים יתבצע על ידי אנשי מקצוע שמתמחים בביצוע עבודות אלה. חיטוי קווי מים מצריך ידע רב. אנשי המקצוע צריכים להכיר את הסוגים השונים של חומרי החיטוי, את האינטראקציה שלהם עם הצנרת והחומר ממנו עשויה ועוד. לשם כך חשוב מאוד לבחור בחברה מקצועית שמחזיקה אנשי תחזוקה מקצועיים ואמינים, שמכירים את קווי המים ואת המנגנונים המקיפים אותם על מנת לבצע את התהליך כהלכה.

חיטוי צנרת הוא תהליך חשוב מאוד שעוזר לשמור על המים הזורמים בצנרת נקיים, טהורים, צלולים ואיכותיים על מנת שיוכלו לשמש אותנו לשתייה, רחצה ולכל שימוש אחר. בישראל יש פיקוח על המים עד הרגע שהם מגיעים לצנרת של הבניין או הבית הפרטי שלנו. מהרגע הזה אין פיקוח על המים ולא ניתן לדעת האם אנחנו מקבלים מים ראויים לשתייה או לא. לכן, חשוב לבצע אחת לתקופה בדיקה וחיטוי צנרת. על כך במאמר הבא.

מהו חיטוי צנרת?

כפי שהבנו, המים משמשים אותנו לדברים רבים, כולל שתייה. חשוב מאוד שמי השתייה שלנו יהיו איכותיים ויעמדו בסטנדרטים של משרד הבריאות. כאשר חודרים מזהמים לצנרת המים, כמו חלודה שמצטברת על הצנרת, מי ביוב שחדרו לצנרת, כימיקלים מסוכנים וכדומה, חשוב מאוד לטפל בכך במהירות האפשרית, שכן אלה מסכנים את הבריאות שלנו. לשם כך נבצע חיטוי צנרת.

חיטוי צנרת הוא למעשה תהליך שמטרתו להסיר את המשקעים והמזהמים שהצטברו לאורך קווי המים שלנו. את תהליך חיטוי הצנרת יש לבצע במקצועיות ובזהירות על מנת שהתהליך יניב את התוצאות הרצויות.

 

כיצד מתבצע חיטוי צנרת?

על מנת לבצע חיטוי צנרת יש לעקוב אחר מספר שלבים.

תהליך חיטוי צנרת מתחיל קודם כל בריקון קווי המים ממים. יש לסגור את זרימת המים לאורך קווי המים כך שקו המים יהיה מבודד משני הצדדים שלו. שימו לב שיש להסיט את המים לפתח יציאה שדרכו נוכל להזרים מים וחומרי חיטוי.

לאחר שסגרנו את זרימת המים, יש להזרים לתוך קווי המים זרם מים בלחץ גבוה במטרה להסיר שכבת לכלוך וזיהום ראשונית. לאחר הזרמת המים יש להזרים חומר חיטוי מהול במים. לאחר מכן יש להזרים מים מעורבים עם חומר חיטוי בכמות גדולה יותר. את התערובת יש להשאיר בקווי המים לזמן ממושך על מנת שתמוסס את שאר שכבות הלכלוך והמזהמים. בסופו של דבר, כל השכבות יתנקו ויוסרו מדפנות קווי המים.

השלב האחרון בתהליך יהיה לשטוף באופן יסודי את קווי המים על מנת ששאריות המזהמים יתנקו ושלא יהיו שאריות של חומרי חיטוי שיגיעו למים שלנו.

לבסוף, על אנשי המקצוע לבדוק את איכות המים על מנת להבין אם חיטוי הצנרת התבצע כהלכה. בבדיקה אנשי המקצוע יוודאו שהמים שזורמים בקווי המים בבית שלכם טהורים, צלולים, נקיים מחלודה ומשאר חיידקים ומזהמים. כמו כן, הם יוודאו כי המים נקיים משאריות של חומרי החיטוי איתם ביצעו את התהליך.

 

חיטוי צנרת על ידי אנשי מקצוע

על מנת לנקות את המים שזורמים בברזים שלכם מחלודה, מאבנית ומשאר חיידקים וחומרים מזהמים יש להזמין חברה לחיטוי צנרת.

חשוב מאוד שתהליך חיטוי צנרת יתבצע על ידי אנשי מקצוע שמתמחים בביצוע עבודות אלה. חשוב מאוד לבחור בחברה מקצועית שמחזיקה אנשי תחזוקה מקצועיים ואמינים, שמכירים את קווי המים ואת המנגנונים המקיפים אותם על מנת לבצע את התהליך כהלכה.

מתי נדרש לבצע חיטוי צנרת?

ישנם מספר מקרים בולטים בהם יש לבצע חיטוי צנרת.

  • בקשה מיוחדת מרשות המים- המים שמגיעים לצנרת המים הפרטית שלנו הם תחת פיקוח מתמיד. הניטור של מאגרי המים מתבצע על ידי רשות המים האחראית עליהם. בישראל, יש מספר מקורות לצריכת מים, כאשר לכל מקור כזה רשות מים המפקחת עליו. קיימים מקרים בהם יכולה להתקבל בקשה מרשות המים לבצע חיטוי צנרת בעקבות חדירה של זיהום כימי או בקטריאלי או בגלל סיבות שונות. זיהומים אלה יכולים לנבוע ממקור ביולוגי או ידי אדם, אך בכל מצב חשוב לבצע חיטוי צנרת במהירות האפשרית.
  • לאחר בניה- מקרה נוסף בו יהיה צורך בביצוע חיטוי צנרת הוא לאחר תהליך בניה. תהליך בניה הוא תהליך ארוך אשר כולל פסולת רבה. בסוף תהליך הבניה יכולות להישאר שאריות של חומרי בנייה או פסולת בניין בצנרת המים. לפני שמקבלים טופס 4, שמבטיח כי המבנה בטוח ומתאים לאכלוס בני אדם, מומלץ לבצע חיטוי צנרת. חיטוי הצנרת מבטיח כי הצנרת נקייה וכי המים הזורמים בה איכותיים, טהורים, צלולים ומתאימים לשתייה ורחצה. בסוף תהליך החיטוי החברה תוכל לבצע בדיקה על מנת לוודא כי המים אכן נקיים.
  • זיהום של מקור מים- לעתים, מתגלה זיהום במקור המים ממנו זורמים המים אל הצנרת שלכם. במקרה כזה, הגורם האחראי מטפל בזיהום במקור המים. אך, חשוב מאוד להבין כי הטיפול מתבצע במקור המים עצמו ולכן לא תמיד הצנרת הפרטית שלכם תהיה נקייה מהמזהמים. לכן, במידה שהיה זיהום במקור המים מומלץ לבצע חיטוי צנרת.
  • זיהום מקומי- יכולים להיות מקרים בהם יש זיהום מקומי. לדוגמא, כאשר מפעלים שופכים חומרים כימיים שחודרים למקורות המים. במצבים כאלה חשוב מאוד לבצע חיטוי צנרת על מנת לטהר את המים מחומרים כימיים.
  • מערכות קטנות- קיימות מערכות קטנות, שיכולות לפתח זיהום ולפגוע בבריאות שלנו. דוגמא למערכת כזו היא מערכת סנני המים הביתית. כאשר לא מחליפים או מחטאים את המערכת באופן קבוע, יכולים להצטבר במערכת בקטריות ומגוון מזיקים שמזהמים את המים שלנו ומסכנים את הבריאות שלנו. לכן, חשוב מאוד לקחת בחשבון את המערכות הללו, לבדוק אותן באופן קבוע ולנקות אותן לפחות פעם בשנה.

 

חיטוי צנרת- שמירה על צנרת נקייה

אז הבנו כיצד לנקות את המים כאשר מופיעים חיידקים ומגוון מזהמים. אך חשוב מאוד לשמור על הצנרת נקייה באופן קבוע על מנת לשמור על איכות המים. לכן, על מנת לשמור על איכות המים ולשמור עליהם נקיים ובטוחים לשימוש, מומלץ למהול כמויות קטנות של חומר חיטוי בזרם המים. חומרי חיטוי שמתאימים לזרימה קבועה הם כלור או אוזון, כמובן בכמויות קטנות מאוד. חומרי חיטוי אלה לא מחטאים את קווי המים מחיידקים אלא שומרים על המים מטוהרים ככל הניתן ומונעים הצטברות של חיידקים, חלודה ומזהמים אחרים.

חיטוי מאגר מים מבטיח שהמים הזורמים מהמאגר לקווי המים שלנו יהיו נקיים, טהורים, צלולים ואיכותיים. המים הזורמים בקווי המים משמשים אותנו לפעילויות בסיסיות כמו רחצה, בישול ושתייה ולכן חשוב שהם יהיו נקיים. מהו חיטוי מאגר מים ומתי יש לבצע חיטוי כזה? המאמר הבא הוא בשבילכם.

כיצד נבצע חיטוי מאגר מים?

חיטוי מאגר מים הוא תהליך שכולל מספר שלבים-

 

שלב ראשון- שלב הכנה

בשלב הראשון יש להכין את המאגר לקראת ניקוי וחיטוי. לשם כך יש לסגור את צינורות הכניסה והיציאה של המים למאגר לחלוטין. לאחר שהצינורות סגורים, חשוב לוודא שאין במים גורמים שעלולים לגרום לסתימות בצנרת. במידה שהכל תקין, יש לרוקן את המאגר ממים וממשקעים. את פעולת הריקון נבצע על ידי צינור ניקוז או משאבה, לפי הצורך. לאחר שהמאגר מרוקן ממים חשוב מאוד לבדוק שלא קיימים בו כשלים או בעיות כמו בניקוז, בחיבורים וכדומה. שימו לב שאם קיימים כשלים ובעיות יש לטפל בהם לפני הניקוי והחיטוי ולאחר התיקון חשוב מאוד לצבוע ולאטום את המאגר כראוי. לאחר שהמאגר מתוקן, צבוע ואטום יש לנקות את כל האביזרים שלו ואת חלקו הפנימי. חשוב מאוד להוציא את כל החפצים הזרים שנמצאים במאגר, במידה שיש כאלה.


שלב שני- שלב הניקוי

על מנת לנקות את המאגר יש להשתמש במברשות קשות ובזרם מים בלחץ גבוה. הניקוי הוא ניקוי ראשוני ותפקידו לנקות את הקירות, הרצפה והתקרה של מאגר המים על מנת להסיר אבנית שהצטברה או חלודה ומזהמים אחרים. לאחר שקרצפנו את חלקי המאגר, יש לשטוף אותו עד שמי הניקוז נראים צלולים לגמרי. לבסוף יש לשטוף ולנקז את צנרת היציאה של המאגר ולרוקן אותו שוב.

 

שלב שלישי- שלב החיטוי

יש שלוש שיטות מרכזיות לביצוע חיטוי מאגרי מים בבניין-

  • פיזור כלור- השיטה הראשונה היא לפזר על ידי ריסוס או על ידי מריחה כלור במאגר המים. את הכלור נרסס או נמרח על הקירות של מאגר המים בבניין ונמתין כחצי שעה, על מנת שהחומר ישפיע. לאחר חצי שעה יש לשטוף את המאגר ולמלא אותו במי רשת לאספקה.
  • כלור במילוי הדרגתי- השיטה השנייה היא למלא את מאגר המים בכ-5% מהנפח שלו בתמיסת כלור. לאחר מילוי המאגר בכלור יש להמתין כשש שעות. לאחר ההמתנה, יש למלא את המאגר במי רשת עד מפלס הגלישה. חשוב לשמור שריכוז הכלור לא יהיה נמוך מ-3 מג"ל.
  • קיטור- השיטה השנייה לחיטוי מאגרי מים בבניין היא חיטוי על ידי קיטור. חיטוי זה מתבצע בזכות החום והלחץ של הקיטור. כאשר מדובר במאגרי מים קטנים יחסית ניתן להוסיף למי הקיטור גם חומר חיטוי מתאים. לאחר מכן, יש להתיז כלור על רצפת המאגר ולהמתין כחצי שעה. לאחר חצי שעה, יש למלא את המאגר במי רשת עד לגובה נמוך של בין עשרה לעשרים סנטימטרים ולאחר מכן לרוקן אותו. לאחר הריקון נמלא שוב את המאגר עד מפלס הגלישה במי רשת. חשוב לוודא שריכוז הכלור לא יהיה נמוך מ-0.3 מג"ל.

 

מתי נבצע חיטוי מאגר מים?

ישנם מספר מקרים בולטים בהם יהיה צורך לבצע חיטוי מאגר מים-

  • ניקיון שגרתי- אחת לתקופה, חשוב מאוד לנקות את מאגרי המים. שימו לב שכל מאגר מים מצריך חיטוי במשך זמן אחר. את מאגרי המים בבניין ובריכות עם מים מהמוביל הארצי יש להעביר חיטוי אחת לשנה. בריכות מים מותפלים יש להעביר חיטוי אחת לשנתיים. כאשר מדובר במאגרי מים גדולים מאוד יש להעביר אותם חיטוי בדרך כלל כל חמש שנים, כאשר כל שנה יש לשלוח צילומים ודגימות של המים במאגר לרשות הבריאות.
  • חדירת זיהום- במידה שחודר זיהום למאגר המים חשוב מאוד לבצע חיטוי של המאגר מהר ככל הניתן. כמובן שפעולות החיטוי יהיו תלויות ברמת הזיהום של מאגר המים. יכולים לחדור זיהומים שונים כמו זיהומים מיקרוביאליים או ימשושים ועוד.
  • פעילויות תחזוקה- כאשר מבצעים פעילויות תחזוקה במערכת המים מומלץ לחטא את המערכת לאחר מכן. הסיבה לכך היא שכל פעם בה פותחים את מערכת המים, עלולים לחדור למערכת זיהומים. לכן, מומלץ לפני שמחברים את המערכת מחדש להזמין חברה מקצועית שתבצע חיטוי של מערכת המים.
  • שינוי ייעוד מאגר המים- במידה שהמים במאגר המים לא שימשו לשתייה אך כעת רוצים לשנות את הייעוד שלהם ולהפוך אותם לראויים לשתייה, חשוב מאוד לבצע חיטוי של מאגר המים לכך. לאחר החיטוי יהיה צורך לקבל אישור מרשות הבריאות לפני השימוש במים לייעודם החדש.
  • התקנת מערכת מים חדשה- כאשר מתקינים מערכת מים חדשה צריך להעביר את המערכת חיטוי. החיטוי נועד למנוע זיהומים במים, התפתחות של חיידקים ועוד. בסוף תהליך החיטוי תקבלו אישור אספקת מים.

 

חיטוי מאגר מים ודרישות משרד הבריאות

למשרד הבריאות יש מספר דרישות בחיטוי מאגרי מים.

  • חשוב מאוד לנסות לא להרכיב ציוד בתוך גוף המים עצמו על מנת למנוע זיהומים. יש מקרים בהם יהיה הכרחי להרכיב את הציוד בתוך גוף המים ואז חשוב לעשות זאת כך שיהיה ניתן להוציא את הציוד בלי שאדם ייגע במים. כמובן שהציוד חייב לעבור חיטוי על ידי או בנוכחות אדם המוסמך לכך.
  • במידה שאתם מעוניינים להשתמש בחומר חיטוי שונה מאשר כלור או כלור גבישי, יש לקבל אישור ממשרד הבריאות לכך.
  • חשוב מאוד להודיע לצרכני המים במידה שיש צורך לעצור את אספקת המים.

לסיכום,

המים הנמצאים במאגרי המים זורמים לצנרות המים שלנו ומשמשים אותנו לפעילות היום יום שלנו. חשוב מאוד שנשתמש במים נקיים ולא מזוהמים. מים מזוהמים עלולים לסכן את הבריאות שלנו ולכן אין להקל בחשיבות של חיטויים. חיטוי מאגר מים צריך להתבצע על ידי אנשי מקצוע המוסמכים לכך, שיודעים את הנהלים ויבצעו את העבודה כהלכה.

התקשרו עכשיו!
מעוניינים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!